کد خبر:
۱۴۷۰۸۷ ۱۵:۳۵
۱۴۰۰/۱۱/۱۶
نفع حضور دولت ها در مدیریت خودروسازی ها چه بود؟
وعده وزیر صمت برای خصوصی سازی خودروسازی ها
مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا میگوید: حضور دولت در خودروسازیها بیشتر جنبه سیاسی دارد چرا که اگر خودروسازیها مستقل باشند میتوانند در پاسخ به دخالتها در قیمت گذاری، علیه دستگاههای مداخله کننده شکایت کنند.
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز؛ سعید مدنی می گوید: باید برای رشد خودروسازی ها، با آن ها همچون بخش خصوصی رفتار شود؛ یعنی دولت مالک باشد اما به جای دخالت، با نظارت کار را پیش ببرد.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس می گوید: خودروسازان با استفاده از انواع رانت ها تبدیل به حیاط خلوت شده اند و هیچگاه رضایت عمومی را به دنبال نداشته اند. برای اینکه وضعیت این شرکتها عادی شود باید مثل بنگاههای خصوصی اداره شوند تا بتوان به آنها به چشم بنگاه اقتصادی موفق نگاه کرد.
به گفته عزت الله اکبری، تالار پشتی، از دلایلی که میگوییم دولتها نباید در مدیریت خودروسازیها دخالت کند این است که در این صنعت پیشرفت واقعی اتفاق بیفتد.
وزیر صمت نیز می گوید: سهام دولت در دو شرکت سایپا و ایرانخودرو به صورت بلوکی واگذار میشود. تاکید داریم نباید دولت به عنوان سرمایهگذار در این شرکتها باشد؛ این کار در اسرع وقت انجام میشود.
به گفته فاطمیامین، سهام شرکت ایرانخودرو بدین ترتیب است که ۸ درصد سهام برای بانکهای صادرات، تجارت و ملت، ۵.۷ درصد سازمان گسترش و نوسازی، ۲۷ درصد شرکت کروز، ۳ درصد صندوق بازنشستگی، ۵ درصد آتیه صبا و ۲۵ درصد خود سهامداران است.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس می گوید: خودروسازان با استفاده از انواع رانت ها تبدیل به حیاط خلوت شده اند و هیچگاه رضایت عمومی را به دنبال نداشته اند. برای اینکه وضعیت این شرکتها عادی شود باید مثل بنگاههای خصوصی اداره شوند تا بتوان به آنها به چشم بنگاه اقتصادی موفق نگاه کرد.
به گفته عزت الله اکبری، تالار پشتی، از دلایلی که میگوییم دولتها نباید در مدیریت خودروسازیها دخالت کند این است که در این صنعت پیشرفت واقعی اتفاق بیفتد.
وزیر صمت نیز می گوید: سهام دولت در دو شرکت سایپا و ایرانخودرو به صورت بلوکی واگذار میشود. تاکید داریم نباید دولت به عنوان سرمایهگذار در این شرکتها باشد؛ این کار در اسرع وقت انجام میشود.
به گفته فاطمیامین، سهام شرکت ایرانخودرو بدین ترتیب است که ۸ درصد سهام برای بانکهای صادرات، تجارت و ملت، ۵.۷ درصد سازمان گسترش و نوسازی، ۲۷ درصد شرکت کروز، ۳ درصد صندوق بازنشستگی، ۵ درصد آتیه صبا و ۲۵ درصد خود سهامداران است.
کاکایی کارشناس صنعت خودرو می گوید: در حال حاضر فقط ۶ درصد سهامها متعلق به ایران خودرو و ۱۸ درصد متعلق به سایپاست، اما دولتیها طوری حرف میزنند انگار صنعت کاملا خصوصیسازی شده است. اگر بخواهیم طبق قانون عمل کنیم وزیر حق ندارد مدیر عامل شرکتهای خودروسازی را عوض کند.
باشگاه خبرنگاران
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
صرفهجویی ۱۰ میلیون یورویی با توسعه مراکز آزمون خودرو چرا خودروهای ایرانی با وجود ۸۵ استاندارد هم ایمن نشدند؟ فروش جنسیس G80 و GV70 هرمس خودرو آغاز شد قیمت گذاری دستوری، خودرو را به ابزار سوداگری تبدیل کرده است دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025
شرایط فروش
پربازدیدترینها
پربحثترینها