کد خبر:
۱۴۶۹۵۹ ۰۹:۲۱
۱۴۰۰/۱۱/۱۰
«سند ۲۰ ساله تحول خودروسازی» به دیگر اسناد «تحولی» اضافه شد
خودروسازان و قطعهسازان پیشنهاد تدوین «سند ۲۰ ساله تحول در صنعت خودرو» را به مجلس ارائه کردند.
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز؛ به نقل از عضو کمیسیون صنایع مجلس، خودروسازان و قطعهسازان پیشنهاد تدوین «سند ۲۰ ساله تحول در صنعت خودرو» را به مجلس ارائه کردند. علی جدی روز گذشته در گفتوگویی با خبرگزاری فارس عنوان کرده که در هفته گذشته وزیر صمت با حضور در کمیسیون صنایع و معادن به ارائه برنامه ۴ ساله تحول در صنعت خودرو پرداخت و دیروز هم در ادامه نشست هفته قبل، با حضور نمایندگان خودروسازان و قطعهسازان، به بررسی برنامه ارائه شده از سوی وزیر صنعت و مدلهای مختلف برای خروج دولت از صنعت خودرو و راههای تحول در این حوزه پرداخته شد. وی در ادامه تاکید کرده که در این جلسه پیشنهاد طراحی یک سند ۲۰ ساله برای تحول در صنعت خودرو از سوی خودروسازان و قطعهسازان مطرح شد که در این خصوص، قرار شد بررسی بیشتری صورت بگیرد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: در نهایت قرار شد کمیتهای متشکل از نمایندگان خودروسازان و قطعهسازان تشکیل شود تا در این خصوص به اعضای کمیسیون مشورت بدهند تا در مسیر پیشرو، مدل بهتری برای بررسی برنامه ارائه شده از سوی وزیر صنعت و نیز تحول در صنعت خودروسازی ارائه شود و اگر نیاز به قانونگذاری نیز هست، این اقدام صورت گیرد.
با توجه به اظهارات این نماینده مجلس قرار است در کنار برنامه یک ساله و چهار ساله تحول صنعت خودرو، قطعهسازان و خودروسازان نیز یک سند ۲۰ ساله تحول این صنعت را به مجلس بدهند.
این پیشنهاد در شرایطی از سوی خودروسازان و قطعهسازان ارائه شده که روز گذشته، با انتخاب اعضای هیاتمدیره بعد از حدود ۳۰ ماه مدیرعامل ایرانخودرو تغییر کرد حال آنکه سیاستگذار خودرو چندی پیش نیز اقدام به تغییر مدیرعامل سایپا کرده بود.
آنچه مشخص است با تغییر هر دولتی سیاستگذار جدید خودرو (وزیر صمت) اولین اقدامی را که بر خود واجب میداند تغییر مدیرانعامل و حتی مدیران میانی است، چه آنکه تصور میشود تمام گرفتاریها و مشکلات صنعت خودرو ناشی از نحوه اداره خودروسازی کشور است. اما هر مدیر جدیدی که اختیاردار امورات خودروسازی میشود در روالی معمول، تمامی اقدامات، برنامهریزیها و سیاستهای مدیر پیشین را مورد بازنگری قرار میدهد یا کلا آنها را لغو میکند. بعد از آن نیز برنامه پشت برنامه و سند پشت سند برای تحول صنعت خودرو از یک طرف روی میز مسوولان صنعتی قرار میگیرد و از سوی دیگر در بوق و کرنا میشود برای اقناع افکار عمومی.
تا مدیر جدید بخواهد فعالیتش را بهطور جدی آغاز و وعدههای خود را عملی کند، دولت تغییر کرده و سیاستگذار جدید به فکر مدیری همسو با سیاستهای وزیر جدید خواهد بود.
این سیکل معیوب اما سالهاست که در صنعت خودرو تداوم پیدا کرده، بهطوری که هیچ مشکلی از این صنعت در هیچ دولتی حل نشده است. حال با این وضعیت سخن گفتن از برنامه دو ساله و چهار ساله و تنظیم سند ۲۰ ساله، بیشتر به شوخی خودروسازی شبیه است.
مشخص است تا دولت از سهامداری خود در دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور صرفنظر نکند، نباید در انتظار معجزهای در این صنعت بود.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: در نهایت قرار شد کمیتهای متشکل از نمایندگان خودروسازان و قطعهسازان تشکیل شود تا در این خصوص به اعضای کمیسیون مشورت بدهند تا در مسیر پیشرو، مدل بهتری برای بررسی برنامه ارائه شده از سوی وزیر صنعت و نیز تحول در صنعت خودروسازی ارائه شود و اگر نیاز به قانونگذاری نیز هست، این اقدام صورت گیرد.
با توجه به اظهارات این نماینده مجلس قرار است در کنار برنامه یک ساله و چهار ساله تحول صنعت خودرو، قطعهسازان و خودروسازان نیز یک سند ۲۰ ساله تحول این صنعت را به مجلس بدهند.
این پیشنهاد در شرایطی از سوی خودروسازان و قطعهسازان ارائه شده که روز گذشته، با انتخاب اعضای هیاتمدیره بعد از حدود ۳۰ ماه مدیرعامل ایرانخودرو تغییر کرد حال آنکه سیاستگذار خودرو چندی پیش نیز اقدام به تغییر مدیرعامل سایپا کرده بود.
آنچه مشخص است با تغییر هر دولتی سیاستگذار جدید خودرو (وزیر صمت) اولین اقدامی را که بر خود واجب میداند تغییر مدیرانعامل و حتی مدیران میانی است، چه آنکه تصور میشود تمام گرفتاریها و مشکلات صنعت خودرو ناشی از نحوه اداره خودروسازی کشور است. اما هر مدیر جدیدی که اختیاردار امورات خودروسازی میشود در روالی معمول، تمامی اقدامات، برنامهریزیها و سیاستهای مدیر پیشین را مورد بازنگری قرار میدهد یا کلا آنها را لغو میکند. بعد از آن نیز برنامه پشت برنامه و سند پشت سند برای تحول صنعت خودرو از یک طرف روی میز مسوولان صنعتی قرار میگیرد و از سوی دیگر در بوق و کرنا میشود برای اقناع افکار عمومی.
تا مدیر جدید بخواهد فعالیتش را بهطور جدی آغاز و وعدههای خود را عملی کند، دولت تغییر کرده و سیاستگذار جدید به فکر مدیری همسو با سیاستهای وزیر جدید خواهد بود.
این سیکل معیوب اما سالهاست که در صنعت خودرو تداوم پیدا کرده، بهطوری که هیچ مشکلی از این صنعت در هیچ دولتی حل نشده است. حال با این وضعیت سخن گفتن از برنامه دو ساله و چهار ساله و تنظیم سند ۲۰ ساله، بیشتر به شوخی خودروسازی شبیه است.
مشخص است تا دولت از سهامداری خود در دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور صرفنظر نکند، نباید در انتظار معجزهای در این صنعت بود.
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
فروش جنسیس G80 و GV70 هرمس خودرو آغاز شد قیمت گذاری دستوری، خودرو را به ابزار سوداگری تبدیل کرده است دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر
شرایط فروش
پربازدیدترینها
پربحثترینها