کد خبر:
۱۴۵۳۱۴ ۱۰:۵۸
۱۴۰۰/۰۸/۲۱
در میز اقتصادی مطرح شد؛
تورم با کنترل دستوری قیمتها مشکلی را حل نخواهد کرد
کارشناس خودرو گفت: با کنترل دستوری قیمتها در بازارها نمیتوان تورم را مهار کرد.
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، فربد زاوه کارشناس خودرو در رابطه با قیمت گذاری خودروها اظهار کرد:شرایط حال حاضر در بازار خودرو نتیجه سیاست های غلط در مدیریت هاست. در این بین باید گفت که هر فردی که خودرو تحویل می گیرد لزوما دلال نیست و ما مقصر اصلی را نباید بازار یا مردم بدانیم بلکه مجریان سیاست های غلط در کشور مسبب هستند.
زاوه بیان کرد: در رابطه با قیمت گذاری دستوری باید گفت رانتی که به آن اشاره می شود از سال 89 توسط مصوبه شورای رقابت اتفاق افتاد و به بیش از چند میلیارد دلار نیز رسید. این رقم قاعدتا باید در قالب سود در شرکت ها نمود پیدا می کرد و دولت حداقل 25 درصد این عدد را به عنوان مالیات برداشت می کرد و به همه اقشار جامعه می رسید؛ اما اکنون در حالی است که حتی اگر این را به مصرف کننده هم بدهیم منابع محدودی است. در نهایت نیز با این نگاه که با قیمت گذاری دستوری بتوانیم تورم در زندگی مردم را کنترل کنیم هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد بلکه راه را برای فرافکنی نهادهای پاسخگو باز می کند.
این کارشناس خودرو در پاسخ به این سوال که با راه حل جدید آیا قیمت گذاری دستوری حذف شده است یا خیر؟ گفت: در شرایط فعلی نیز قیمت گذاری دستوری حل نشده و تنها یک تصحیح تورمی صورت گرفته است؛ که این کار را شورای رقابت نیز انجام می داد.
زاوه تاکید کرد: پیش بینی می کنیم که تا اسفند ماه این موضوعات همچنان مورد بحث نهادهای مسئول قرارگیرد. برخی ها حاشیه سود 10 درصد میان بازار و کارخانه را مطرح می کنند که به نظر می رسد این رقم زمانی شدنی است که تورم 45 درصد نباشد. مشکل اصلی گرانی در کشور کسری بودجه و نقدینگی است که باید برای آن راه حلی اندیشید در غیر این صورت بقیه ارکان اصلاح نخواهند شد.
زاوه بیان کرد: در رابطه با قیمت گذاری دستوری باید گفت رانتی که به آن اشاره می شود از سال 89 توسط مصوبه شورای رقابت اتفاق افتاد و به بیش از چند میلیارد دلار نیز رسید. این رقم قاعدتا باید در قالب سود در شرکت ها نمود پیدا می کرد و دولت حداقل 25 درصد این عدد را به عنوان مالیات برداشت می کرد و به همه اقشار جامعه می رسید؛ اما اکنون در حالی است که حتی اگر این را به مصرف کننده هم بدهیم منابع محدودی است. در نهایت نیز با این نگاه که با قیمت گذاری دستوری بتوانیم تورم در زندگی مردم را کنترل کنیم هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد بلکه راه را برای فرافکنی نهادهای پاسخگو باز می کند.
این کارشناس خودرو در پاسخ به این سوال که با راه حل جدید آیا قیمت گذاری دستوری حذف شده است یا خیر؟ گفت: در شرایط فعلی نیز قیمت گذاری دستوری حل نشده و تنها یک تصحیح تورمی صورت گرفته است؛ که این کار را شورای رقابت نیز انجام می داد.
زاوه تاکید کرد: پیش بینی می کنیم که تا اسفند ماه این موضوعات همچنان مورد بحث نهادهای مسئول قرارگیرد. برخی ها حاشیه سود 10 درصد میان بازار و کارخانه را مطرح می کنند که به نظر می رسد این رقم زمانی شدنی است که تورم 45 درصد نباشد. مشکل اصلی گرانی در کشور کسری بودجه و نقدینگی است که باید برای آن راه حلی اندیشید در غیر این صورت بقیه ارکان اصلاح نخواهند شد.
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
فروش جنسیس G80 و GV70 هرمس خودرو آغاز شد قیمت گذاری دستوری، خودرو را به ابزار سوداگری تبدیل کرده است دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر
شرایط فروش
پربازدیدترینها
پربحثترینها