کد خبر:
۱۴۵۱۸۲ ۱۶:۴۱
۱۴۰۰/۰۸/۱۶
نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس :
قیمت خودروی خارجی در ایران ۸ برابر قیمت واقعی است
نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه انحصار، مانع از رشد تولید خودرو شده است، گفت: باید خودرویی با سه ویژگی ارزان قیمت، رقابت پذیر و صادرات محور تولید کنیم.
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز به نقل از خانه ملت، سیدجواد حسینی کیا، در برنامه «تهران 20»، درباره قیمت خودرو، گفت: اکنون خودروسازان هر گونه که دلشان میخواهند با مردم رفتار میکنند. حدود 550 هزار نفر از بخش قطعه سازی و 150 هزار نفر نیز از بخش خودروسازی نان بر سر سفره خانوادههایشان می برند. اما خودرویی که الان تولید می شود در تراز جمهوری اسلامی ایران نیست. به طوری که بعد از 40 سال هنوز در تامین قطعات مشکل داریم.
نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در ایران، خودرو کالایی سرمایهای شده است، ادامه داد: در همه جای دنیا خودرو یک کالای مصرفی است و تنها در ایران کالای سرمایه ای است. باید توجه داشته باشیم مسئله انحصار، مانع از رشد تولید خودرو شده است. ما نیاز به تولید خودروی ارزان قیمت، رقابت پذیر و صادرات محور هستیم اما این هدف تاکنون محقق نشده که یکی از دلایل مهم آن همین انحصار است.
حسینی کیا با اشاره به اینکه صنعت خودروسازی در حال حاضر نیازمند سرمایه در گردش است، ادامه داد: انحصار از کیفیت لازم کاسته و بر قیمت افزوده است، در نتیجه هم خودروساز نگران است و هم مردم از خودرویی که با مبلغ گران به دستشان می رسد و متناسب با توقعاتشان نیست ناراضی اند. بنابراین باید هم از صنعت خودروسازی حمایت و هم به صورت پلکانی واردات خودرو آزاد شود.
وی گفت:در طرح ساماندهی بازار خودرو به چهار عامل کلیدی توجه دارد؛ عامل اول صادرات خودرو، دوم قطعات، مبحث سوم خدمات فنی و نکته چهارم هم ارز موردنیاز واردات است که منشا آن باید مشخص باشد.
حسینی کیا مطرح کرد: اگر واردات زیاد شود و بتواند میزان عرضه و تقاضا را جواب دهد، انحصار به وجود آمده شکسته می شود و خودروساز هم به دنبال ارتقای کیفیت خودروهایش می رود. در حال حاضر قیمت خودروی خارجی در ایران 8 برابر واقعی آن است. در حالی که اگر این پروسه طی شود، نقدینگی از خودرو به سمت دیگری می رود. طرح مجلس هم طرح هوشمندی است که نقدینگی را از بازار دلالی خودرو بیرون می برد.
وی ادامه داد: این طرح در راستای حمایت از تولید است. نگاه ما این است که همه افراد واجد شرایط در ازای ارائه خدمات فنی بتوانند واردات خودرو انجام دهند. نگاه دوم کیفیت محوری و هدف سوم هم مدیریت بازار است.
نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه خودروسازان می گویند دولت دخالتی در امور نداشته باشد و به بخش خصوصی واگذار کند، بیان کرد: هرچند این حرف درست است اما خودروسازان در این ادعا راستگو نیستند به این معنا که در صورتی که دولت سیاست گذار باشد می تواند از طریق تعرفه واردات بازار خودرو را ساماندهی کند یعنی اگر خودروساز در حق مصرف کننده اجحاف کرد، واردات را آزاد کند و اگر خودروساز عملکرد خوبی داشت، تعرفه واردات را افزایش دهد. اما از آنجا که اکنون این مهم محقق نشده، خودروسازان هرطور که دلشان می خواهند با مردم رفتار می کنند.
نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در ایران، خودرو کالایی سرمایهای شده است، ادامه داد: در همه جای دنیا خودرو یک کالای مصرفی است و تنها در ایران کالای سرمایه ای است. باید توجه داشته باشیم مسئله انحصار، مانع از رشد تولید خودرو شده است. ما نیاز به تولید خودروی ارزان قیمت، رقابت پذیر و صادرات محور هستیم اما این هدف تاکنون محقق نشده که یکی از دلایل مهم آن همین انحصار است.
حسینی کیا با اشاره به اینکه صنعت خودروسازی در حال حاضر نیازمند سرمایه در گردش است، ادامه داد: انحصار از کیفیت لازم کاسته و بر قیمت افزوده است، در نتیجه هم خودروساز نگران است و هم مردم از خودرویی که با مبلغ گران به دستشان می رسد و متناسب با توقعاتشان نیست ناراضی اند. بنابراین باید هم از صنعت خودروسازی حمایت و هم به صورت پلکانی واردات خودرو آزاد شود.
وی گفت:در طرح ساماندهی بازار خودرو به چهار عامل کلیدی توجه دارد؛ عامل اول صادرات خودرو، دوم قطعات، مبحث سوم خدمات فنی و نکته چهارم هم ارز موردنیاز واردات است که منشا آن باید مشخص باشد.
حسینی کیا مطرح کرد: اگر واردات زیاد شود و بتواند میزان عرضه و تقاضا را جواب دهد، انحصار به وجود آمده شکسته می شود و خودروساز هم به دنبال ارتقای کیفیت خودروهایش می رود. در حال حاضر قیمت خودروی خارجی در ایران 8 برابر واقعی آن است. در حالی که اگر این پروسه طی شود، نقدینگی از خودرو به سمت دیگری می رود. طرح مجلس هم طرح هوشمندی است که نقدینگی را از بازار دلالی خودرو بیرون می برد.
وی ادامه داد: این طرح در راستای حمایت از تولید است. نگاه ما این است که همه افراد واجد شرایط در ازای ارائه خدمات فنی بتوانند واردات خودرو انجام دهند. نگاه دوم کیفیت محوری و هدف سوم هم مدیریت بازار است.
نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه خودروسازان می گویند دولت دخالتی در امور نداشته باشد و به بخش خصوصی واگذار کند، بیان کرد: هرچند این حرف درست است اما خودروسازان در این ادعا راستگو نیستند به این معنا که در صورتی که دولت سیاست گذار باشد می تواند از طریق تعرفه واردات بازار خودرو را ساماندهی کند یعنی اگر خودروساز در حق مصرف کننده اجحاف کرد، واردات را آزاد کند و اگر خودروساز عملکرد خوبی داشت، تعرفه واردات را افزایش دهد. اما از آنجا که اکنون این مهم محقق نشده، خودروسازان هرطور که دلشان می خواهند با مردم رفتار می کنند.
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
صرفهجویی ۱۰ میلیون یورویی با توسعه مراکز آزمون خودرو چرا خودروهای ایرانی با وجود ۸۵ استاندارد هم ایمن نشدند؟ فروش جنسیس G80 و GV70 هرمس خودرو آغاز شد قیمت گذاری دستوری، خودرو را به ابزار سوداگری تبدیل کرده است دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025
شرایط فروش
پربازدیدترینها
پربحثترینها