کد خبر:
۱۴۴۸۳۵ ۱۰:۲۶
۱۴۰۰/۰۸/۰۳
توافق بر سر خروج دولت از خودروسازی
پدال نیوز: مجلس شورای اسلامی این روزها در کنار تلاش برای آزادسازی واردات خودرو، ظاهرا خصوصیسازی خودروسازان را هم دنبال میکند.
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز؛ آنطور که رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خانه ملت عنوان کرده، توافقاتی با وزیر صنعت، معدن و تجارت بر سر تغییر ساختار مالکیت خودروسازان صورت گرفته است.
محمدرضا پورابراهیمی با بیان اینکه مدیران عامل خودروسازیها به جای پاسخ به سهامداران و مجمع، مجبور به پاسخگویی به وزیر صمت هستند، میگوید: تا وقتی این وضع ادامه یابد، نمیتوان به بهبود اوضاع در خودروسازی امیدی داشت. وی تاکید کرد: از همین رو با وزیر صمت توافق شد تا در یک بازه زمانی حداکثر ۲ ساله تمامی اختیارات و تصمیمات مجامع شرکتهای خودرویی به صاحبان سهام بازگردد. به گفته پورابراهیمی، هدف از این اقدام این است که شرکتها بتوانند در ساختار مالکیتی تصمیمگیری و از اقدامات غیر اقتصادی اجتناب کنند. وی این را هم گفت که در حال حاضر دولت با وجود سهم اندک در خودروسازی، در این بنگاهها مدیریت میکند، حال آنکه براساس اصل ۴۴ قانون اساسی، ایرانخودرو و سایپا {با توجه به اینکه بیشتر سهامشان خارج از اختیار دولت است} باید توسط غیر دولتیها اداره شوند.
اظهارات رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس را میتوان به نوعی تاکتیک جدید در اداره دو خودروساز بزرگ کشور و کلید خوردن خروج آنها از زیر سایه تصمیمات دولتی دانست. البته این موضوع فعلا در حد توافق است و باید منتظر ماند و دید آیا در عمل نیز دولت حاضر میشود عنان خودروسازی را به دست سهامداران غیر دولتی بسپارد.
محمدرضا پورابراهیمی با بیان اینکه مدیران عامل خودروسازیها به جای پاسخ به سهامداران و مجمع، مجبور به پاسخگویی به وزیر صمت هستند، میگوید: تا وقتی این وضع ادامه یابد، نمیتوان به بهبود اوضاع در خودروسازی امیدی داشت. وی تاکید کرد: از همین رو با وزیر صمت توافق شد تا در یک بازه زمانی حداکثر ۲ ساله تمامی اختیارات و تصمیمات مجامع شرکتهای خودرویی به صاحبان سهام بازگردد. به گفته پورابراهیمی، هدف از این اقدام این است که شرکتها بتوانند در ساختار مالکیتی تصمیمگیری و از اقدامات غیر اقتصادی اجتناب کنند. وی این را هم گفت که در حال حاضر دولت با وجود سهم اندک در خودروسازی، در این بنگاهها مدیریت میکند، حال آنکه براساس اصل ۴۴ قانون اساسی، ایرانخودرو و سایپا {با توجه به اینکه بیشتر سهامشان خارج از اختیار دولت است} باید توسط غیر دولتیها اداره شوند.
اظهارات رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس را میتوان به نوعی تاکتیک جدید در اداره دو خودروساز بزرگ کشور و کلید خوردن خروج آنها از زیر سایه تصمیمات دولتی دانست. البته این موضوع فعلا در حد توافق است و باید منتظر ماند و دید آیا در عمل نیز دولت حاضر میشود عنان خودروسازی را به دست سهامداران غیر دولتی بسپارد.
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
فروش جنسیس G80 و GV70 هرمس خودرو آغاز شد قیمت گذاری دستوری، خودرو را به ابزار سوداگری تبدیل کرده است دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر
شرایط فروش
پربازدیدترینها
پربحثترینها