کد خبر:
۱۴۳۹۹۶ ۰۹:۰۸
۱۴۰۰/۰۶/۳۱
خصوصی ها نیاز به واردات را کاهش می دهند
وادرات خودرو می تواند به شکسته شدن انحصار کمک کند
پدال نیوز: وادرات خودرو می تواند به شکسته شدن انحصار در بازار این صنعت کمک کند اما برخی معتقدند باید بر تولید داخل متمرکز شد تا میزان نیاز به واردات کاهش پیدا کند.
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز چهارشنبه (۲۴ شهریورماه) ایرادات شورای نگهبان در طرح ساماندهی صنعت خودرو را رفع و تصویب کردند که واردات خودرو با شرایطی آزاد می شود.
اما همچنان اما و اگرهای بسیاری برای اجرای این طرح وجود دارد و برخی موافق مخالف آن هستند.
برخی از فعالان و مسئولان صنعت خودرو معتقدند، آزاد سازی واردات خودرو می تواند خودروسازی داخلی را تحت تاثیر قرار دهد در حالی که وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه افزایش تولید خودرو را در دستور کار دارد و برخی واردات را با این طرح در تضاد می دانند.
ابوالفضل خلخالی کارشناس صنعت خودرو درباره تاثیر واردات بر صنعت خودروسازی کشور گفت: واردات ابزاری برای عرضه است. در شرایطی که عرضه کاهش داشته باشد و تقاضا چندان تغییری نداشته باشد، قیمت از تعادل خارج شده و بخش های مختلف اقتصاد آسیب وارد کرده و کل اقتصاد با تلاطم همراه شود.
وی ادامه داد: در نتیجه باید عرضه و تقاضا را در نقطه تعادل نگه داشت، حال با توجه به اینکه واردات یکی از ابزارهای حفظ این تعادل محسوب می شود می توان با نگاه به میزان تقاضای داخلی و میزان تولید، تعداد مورد نیاز برای واردات را به مشخص و مجوز آن را صادر کرد. این فرمول برای هر کالایی از جمله خودرو نیز صادق است.
این کارشناس اضافه کرد: علاوه بر موضوع یاد شده، واردات خودرو می تواند انحصار را از بازار خودرو را حذف و این بازار را رقابتی کند. درنتیجه این اتفاق شاهد افزایش کیفیت تولید در صنعت خودرو خواهیم بود.
وی افزود: اما در تمام تصمیم گیری ها نکته مهم آن است که تولید داخل باید در اولویت باشد، یعنی باید شرایطی را فراهم کنیم که تولید ناخالص ملی به صورت سالانه افزایش داشته تا تراز تجاری مثبت و رشد اقتصادی مورد نظر محقق شود.
درنتیجه تمام تصمیم گیری ها باید به گونه ای باشد که تولید با مشکل مواجه نشود در نتیجه نکته مهم آن است که میزان واردات به همراه میزان تولید داخل با تقاضای موجود برابر باشد. اگر میزان تولید داخل پاسخگوی تقاضا است دیگری نیازی به واردات نیست.
خلخالی همچنین افزود: نکته دیگر آن است که در خصوص انحصار بازار خودرو به جای آنکه واردات را محور شکستن این انحصار قرار دهیم راه درست تر آن است که از شرکت های خصوصی داخلی حمایت کرده تا آنها هم بتوانند وارد رقابت با خودروسازان داخلی شوند.
وی ادامه داد: به عنوان مثال ما حدود یک میلیون و 500هزار دستگاه تقاضای داخلی داریم که می توانیم به همین میزان هدف گذاری صادراتی داشته باشیم و در 18 کشور همسایه حضور قوی تری داشته باشیم. می توان 2 میلیون دستگاه خودرو را در بخش خصوصی تولید کنیم.
این کارشناس تاکید کرد: اگر بخش خصوصی در صنعت خودرو جدی گرفته شود می تواند در تولید خودرو ایفای نقش کرده و نیاز ما به واردات را کاهش دهد.
خودروکار
اما همچنان اما و اگرهای بسیاری برای اجرای این طرح وجود دارد و برخی موافق مخالف آن هستند.
برخی از فعالان و مسئولان صنعت خودرو معتقدند، آزاد سازی واردات خودرو می تواند خودروسازی داخلی را تحت تاثیر قرار دهد در حالی که وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه افزایش تولید خودرو را در دستور کار دارد و برخی واردات را با این طرح در تضاد می دانند.
ابوالفضل خلخالی کارشناس صنعت خودرو درباره تاثیر واردات بر صنعت خودروسازی کشور گفت: واردات ابزاری برای عرضه است. در شرایطی که عرضه کاهش داشته باشد و تقاضا چندان تغییری نداشته باشد، قیمت از تعادل خارج شده و بخش های مختلف اقتصاد آسیب وارد کرده و کل اقتصاد با تلاطم همراه شود.
وی ادامه داد: در نتیجه باید عرضه و تقاضا را در نقطه تعادل نگه داشت، حال با توجه به اینکه واردات یکی از ابزارهای حفظ این تعادل محسوب می شود می توان با نگاه به میزان تقاضای داخلی و میزان تولید، تعداد مورد نیاز برای واردات را به مشخص و مجوز آن را صادر کرد. این فرمول برای هر کالایی از جمله خودرو نیز صادق است.
این کارشناس اضافه کرد: علاوه بر موضوع یاد شده، واردات خودرو می تواند انحصار را از بازار خودرو را حذف و این بازار را رقابتی کند. درنتیجه این اتفاق شاهد افزایش کیفیت تولید در صنعت خودرو خواهیم بود.
وی افزود: اما در تمام تصمیم گیری ها نکته مهم آن است که تولید داخل باید در اولویت باشد، یعنی باید شرایطی را فراهم کنیم که تولید ناخالص ملی به صورت سالانه افزایش داشته تا تراز تجاری مثبت و رشد اقتصادی مورد نظر محقق شود.
درنتیجه تمام تصمیم گیری ها باید به گونه ای باشد که تولید با مشکل مواجه نشود در نتیجه نکته مهم آن است که میزان واردات به همراه میزان تولید داخل با تقاضای موجود برابر باشد. اگر میزان تولید داخل پاسخگوی تقاضا است دیگری نیازی به واردات نیست.
خلخالی همچنین افزود: نکته دیگر آن است که در خصوص انحصار بازار خودرو به جای آنکه واردات را محور شکستن این انحصار قرار دهیم راه درست تر آن است که از شرکت های خصوصی داخلی حمایت کرده تا آنها هم بتوانند وارد رقابت با خودروسازان داخلی شوند.
وی ادامه داد: به عنوان مثال ما حدود یک میلیون و 500هزار دستگاه تقاضای داخلی داریم که می توانیم به همین میزان هدف گذاری صادراتی داشته باشیم و در 18 کشور همسایه حضور قوی تری داشته باشیم. می توان 2 میلیون دستگاه خودرو را در بخش خصوصی تولید کنیم.
این کارشناس تاکید کرد: اگر بخش خصوصی در صنعت خودرو جدی گرفته شود می تواند در تولید خودرو ایفای نقش کرده و نیاز ما به واردات را کاهش دهد.
خودروکار
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
قیمت گذاری دستوری، خودرو را به ابزار سوداگری تبدیل کرده است دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل میشود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو
شرایط فروش