کد خبر:
۱۴۳۹۸۲ ۱۳:۰۹
۱۴۰۰/۰۶/۳۰
زمینگیر شدن ۱۴۰ هزار خودروی ناقص در پارکینگ خودروسازان
پدال نیوز: دو خودروساز بزرگ کشور در مجموع ۱۴۰ هزار دستگاه خودرو را به دلیل نقص قطعه در پارکینگها دپو کردهاند.
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز به نقل از دنیای اقتصاد : دو خودروساز بزرگ کشور در مجموع ۱۴۰ هزار دستگاه خودرو را به دلیل نقص قطعه در پارکینگها دپو کردهاند.
روز گذشته خبرگزاری صداوسیما به نقل از اشکان میرمحمدی، بازرس کل امور صنعت، معدن و تجارت سازمان بازرسی کل کشور خبر از زمینگیر شدن این تعداد خودرو داد.
بر اساس این گزارش میرمحمدی در نشست تخصصی رفع چالشهای تامین قطعات اصلی خودرو و کاهش خودروهای ناقص که به میزبانی سازمان بازرسی کل کشور برگزار شد، عنوان کرده که از ۱۴۰ هزار خودروی ناقص، سهم ایرانخودروییها ۹۵ هزار دستگاه و سهم خودروسازی سایپا نیز ۴۵ هزار خودرو است. این مقام مسوول تصریح کرده وضع سایپا از ایرانخودرو بهتر است، اما ایرانخودرو تنوع محصول بیشتری دارد. اما این تعداد خودرو به دلیل کسری کدام قطعات امکان تجاری شدن پیدا نکردند؟ آنطور که میرمحمدی عنوان کرده بیشترین کسری قطعه در خودروهای یاد شده مربوط به ECU است.
بررسیهای انجام شده نشان میدهد از ۹۵ هزار دستگاه خودروی ناقص ایرانخودرو بیش از ۹۱ هزار دستگاه خودرو به این دلیل در پارکینگ این خودروساز دپو شده است. بنابراین بیش از ۹۶ درصد محصولات ناقص ایرانخودرو به دلیل نبود ECU امکان تجاری شدن نداشتند. از دیگر خودروساز کشور یعنی سایپا نیز خبر میرسد که از مجموع ۴۵ هزار خودروی ناقص، بیش از ۳۸ هزار دستگاه خودرو یا به عبارت دیگر حولوحوش ۸۵ درصد خودروهای دپویی این شرکت به دلیل کمبود ECU در پارکینگ این خودروساز معطل ماندهاند.
بازرس کل امور صنعت، معدن و تجارت سازمان بازرسی کل کشور افزوده که البته قطعات دیگری هم با کمبود مواجه است که حتما باید قطعهسازان توضیحات خود را در این خصوص ارائه کنند.
میرمحمدی گفت: سازمان بازرسی کل کشور هفته آینده بازدیدی میدانی از پارکینگهای خودروسازان خواهد داشت و امیدواریم مشابه سال گذشته این بازدیدها و اقدامات مسوولان ذیربط موجب شود که این عدد به میزان استاندارد برسد. اما این اولین بار نیست که دو شرکت بزرگ خودروساز کشور به دلیل کمبود قطعه مجبور به دپوی محصولات خود شدهاند. تابستان ۹۸ خبر دپوی خودروهای ناقص توسط یکی از مدیران شرکتهای قطعهساز فاش شد. در آن مقطع مجموع خودروهای ناقص عددی حولوحوش ۲۰۰ هزار دستگاه عنوان شد. دلیل اصلی تولید این تعداد خودروهای ناقص در آن زمان بازگشت تحریمهای صنعت خودرو و ناهموار شدن مسیر تامین قطعات از منابع تامین خارجی اعلام شد. سیاستگذار خودرویی در آن مقطع با راهاندازی نهضت داخلیسازی قطعات توانست تا حدودی بر این مشکل فائق آید، ولی مشکل تولید خودروهای ناقص بهطور کامل بر طرف نشد و شرکتهای خودروساز همواره تعدادی از محصولات خود را به دلیل کسری قطعه در پارکینگها نگه میداشتند. با شیوع ویروس کرونا و کاهش تولید ریزتراشه، صنعت خودروی جهانی با بحرانی موسوم به بحران ریزتراشهها مواجه شد و برندهای بزرگ خودروساز جهانی برای مقابله با این بحران مجبور شدند تولید خود را کاهش داده و حتی برخی از سایتهای تولیدی خود را بهطور موقت و تا بر طرف شدن این چالش تعطیل کنند. از آنجا که ریزتراشهها در قطعات الکترونیکی خودرو مانند ECU مورد استفاده قرار میگیرد و در حال حاضر بیش از ۱۲۹ هزار دستگاه خودرو در پارکینگ خودروسازان به دلیل نبود ECU زمینگیر شدند، بنابراین بحران ریزتراشهها به نوعی تبدیل به چالش اصلی شرکتهای خودروساز داخلی در خطوط تولید شده است.
پیشبینیهای پیشین خبر از رفع بحران ریزتراشه تا پایان تابستان امسال میداد اما با توجه به اتمام تابستان و تداوم بحران یاد شده به نظر میرسد سایه این چالش همچنان روی صنعت خودروی جهانی سنگینی کند.
روز گذشته خبرگزاری صداوسیما به نقل از اشکان میرمحمدی، بازرس کل امور صنعت، معدن و تجارت سازمان بازرسی کل کشور خبر از زمینگیر شدن این تعداد خودرو داد.
بر اساس این گزارش میرمحمدی در نشست تخصصی رفع چالشهای تامین قطعات اصلی خودرو و کاهش خودروهای ناقص که به میزبانی سازمان بازرسی کل کشور برگزار شد، عنوان کرده که از ۱۴۰ هزار خودروی ناقص، سهم ایرانخودروییها ۹۵ هزار دستگاه و سهم خودروسازی سایپا نیز ۴۵ هزار خودرو است. این مقام مسوول تصریح کرده وضع سایپا از ایرانخودرو بهتر است، اما ایرانخودرو تنوع محصول بیشتری دارد. اما این تعداد خودرو به دلیل کسری کدام قطعات امکان تجاری شدن پیدا نکردند؟ آنطور که میرمحمدی عنوان کرده بیشترین کسری قطعه در خودروهای یاد شده مربوط به ECU است.
بررسیهای انجام شده نشان میدهد از ۹۵ هزار دستگاه خودروی ناقص ایرانخودرو بیش از ۹۱ هزار دستگاه خودرو به این دلیل در پارکینگ این خودروساز دپو شده است. بنابراین بیش از ۹۶ درصد محصولات ناقص ایرانخودرو به دلیل نبود ECU امکان تجاری شدن نداشتند. از دیگر خودروساز کشور یعنی سایپا نیز خبر میرسد که از مجموع ۴۵ هزار خودروی ناقص، بیش از ۳۸ هزار دستگاه خودرو یا به عبارت دیگر حولوحوش ۸۵ درصد خودروهای دپویی این شرکت به دلیل کمبود ECU در پارکینگ این خودروساز معطل ماندهاند.
بازرس کل امور صنعت، معدن و تجارت سازمان بازرسی کل کشور افزوده که البته قطعات دیگری هم با کمبود مواجه است که حتما باید قطعهسازان توضیحات خود را در این خصوص ارائه کنند.
میرمحمدی گفت: سازمان بازرسی کل کشور هفته آینده بازدیدی میدانی از پارکینگهای خودروسازان خواهد داشت و امیدواریم مشابه سال گذشته این بازدیدها و اقدامات مسوولان ذیربط موجب شود که این عدد به میزان استاندارد برسد. اما این اولین بار نیست که دو شرکت بزرگ خودروساز کشور به دلیل کمبود قطعه مجبور به دپوی محصولات خود شدهاند. تابستان ۹۸ خبر دپوی خودروهای ناقص توسط یکی از مدیران شرکتهای قطعهساز فاش شد. در آن مقطع مجموع خودروهای ناقص عددی حولوحوش ۲۰۰ هزار دستگاه عنوان شد. دلیل اصلی تولید این تعداد خودروهای ناقص در آن زمان بازگشت تحریمهای صنعت خودرو و ناهموار شدن مسیر تامین قطعات از منابع تامین خارجی اعلام شد. سیاستگذار خودرویی در آن مقطع با راهاندازی نهضت داخلیسازی قطعات توانست تا حدودی بر این مشکل فائق آید، ولی مشکل تولید خودروهای ناقص بهطور کامل بر طرف نشد و شرکتهای خودروساز همواره تعدادی از محصولات خود را به دلیل کسری قطعه در پارکینگها نگه میداشتند. با شیوع ویروس کرونا و کاهش تولید ریزتراشه، صنعت خودروی جهانی با بحرانی موسوم به بحران ریزتراشهها مواجه شد و برندهای بزرگ خودروساز جهانی برای مقابله با این بحران مجبور شدند تولید خود را کاهش داده و حتی برخی از سایتهای تولیدی خود را بهطور موقت و تا بر طرف شدن این چالش تعطیل کنند. از آنجا که ریزتراشهها در قطعات الکترونیکی خودرو مانند ECU مورد استفاده قرار میگیرد و در حال حاضر بیش از ۱۲۹ هزار دستگاه خودرو در پارکینگ خودروسازان به دلیل نبود ECU زمینگیر شدند، بنابراین بحران ریزتراشهها به نوعی تبدیل به چالش اصلی شرکتهای خودروساز داخلی در خطوط تولید شده است.
پیشبینیهای پیشین خبر از رفع بحران ریزتراشه تا پایان تابستان امسال میداد اما با توجه به اتمام تابستان و تداوم بحران یاد شده به نظر میرسد سایه این چالش همچنان روی صنعت خودروی جهانی سنگینی کند.
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
فروش جنسیس G80 و GV70 هرمس خودرو آغاز شد قیمت گذاری دستوری، خودرو را به ابزار سوداگری تبدیل کرده است دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل میشود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو
شرایط فروش
پربازدیدترینها
پربحثترینها