کد خبر:
۱۴۲۱۲۲ ۰۹:۴۲
۱۴۰۰/۰۴/۱۵
کاهش وابستگی به خارج در خودروسازی چگونه محقق شد؟
پدال نیوز- دبیر انجمن صنایع همگن قطعهسازان خودروی کشور با اشاره به کاهش وابستگی به خارج در صنعت خودروسازی در سالهای اخیر، آن را ناشی از تداوم تحریمها، توجه به ظرفیتهای داخلی و افزایش عمق ساخت داخل محصولات عنوان کرد. کاهشی که وزیر صنعت، معدن و تجارت مقدار آن را ۲.۵ میلیارد دلار عنوان میکند.
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز به نقل از ایرنا، هفته گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری مشترک بین ایدرو، 2 خودروساز بزرگ کشور، بنیاد شهید و بانک مرکزی اعلامکرد: با تلاش خودروسازان و قطعهسازان، وابستگی چهار میلیارد دلاری صنعت خودروسازی به خارج، امروز به 1.5 میلیارد دلار کاهش یافته و عمق داخلیسازیها افزایش یافته است.
در این زمینه، دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان خودروی کشور گفت: بخشی از این مهم و کاهش وابستگی به دلیل محقق شدن چهار میز ساخت داخل در قالب نهضت ساخت داخل قطعات خودرو بوده است.
«آرش محبینژاد» بیانداشت: دستاورد به دست آمده از برکات تحریم بوده و با همکاری قطعهسازان و حمایت خودروسازان موفق شدیم بخش زیادی از قطعات خودروها را داخلیسازی کنیم.
وی خواستار برگزار شدن میز پنجم داخلیسازی قطعات خودرو شد و ابراز امیدواریکرد که با برداشته شدن تحریمها نیز این رویه و حمایت از داخلیسازیها تداوم یابد.
این مقام صنفی خاطرنشانکرد: دستاورد به دست آمده و کاهش 2.5 میلیارد دلاری وابستگی به خارج در حوزه خودروسازی و قطعهسازی، انتخابی نبوده و حاصل تحریمها و کمبود ارز بود که نگاه به داخل را تقویت کرد.
دبیر انجمن صنایع همگن قطعهسازان خودروی کشور در عین حال یادآور شد: کاهش شمارگان تولید خودروهای داخلی در سالهای گذشته و کاهش سی.کی.دی کاری (تولید خودروهای مونتاژی) نیز در تحقق رقم اعلامی کاهش وابستگی تاثیرگذار بوده است.
روز گذشته «محمدرضا نجفیمنش» رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان خودروی کشور نیز در نشستی خبری عنوان کرد: اکنون ارزبری خودروهای داخلی بین یکهزار و 500 تا یکهزار و 700 یورو است و با توجه به این مهم مسوولان باید حمایت بیشتری از داخلیسازی و کاهش وابستگی به خارج داشته باشند.
وی افزود: اگر موضوع سی. کی. دی کاری و تولید خودروهای مونتاژی اضافه شود، ارزبری این صنعت بین 6 تا هشت هزار دلار و در صورت اجازه یافتن واردات خودروهای کامل، ارزبری به 10 تا 20 هزار دلار بهازای هر خودرو خواهد رسید.
کمبود قطعات هایتک
محبینژاد در ادامه به کمبود قطعات «هایتک» (با فناوری بالا) خودرو در روزهای اخیر اشاره کرد و گفت: این کمبود بیشتر در میکروچیپها و ریز تراشهها است که بخشی از آن یک بحران جهانی بوده و از پاندمی کرونا و دیگر دلایل متأثر است.
وی یادآور شد: بخشی از مشکلات نیز داخلی است و به عدم تامین کافی نقدینگی، بدهی خودروسازان به قطعهسازان، مشکلات گمرکی و تولید نشدن برخی اقلام از جمله نیمه هادیها، آی.سیها، میکرو چیپها و مدارهای الکترونیکی بر میگردد.
دبیر انجمن قطعهسازان همگن گفت: قطعات یاد شده در تیراژهای چند میلیاردی و فقط در چند کشور خاص تولید میشود، بهطوریکه امروز هیچ کشوری به صورت مستقل و فقط برای داخلیسازی اقدام به تولید آی.سیها، میکروچیپها و مدارهای الکترونیکی نمیکند.
بر اساس این گزارش، پیشتر وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلامکرد: که اولویت اصلی این وزارتخانه تقویت صنایع کشور و مدیریت واردات است و قطعاتی که در داخل تولید میشوند اجازه وارات نخواهند یافت؛ مشکلی که در دور گذشته تحریمها شاهد آن بودیم.
بر اساس مجوز صادر شده از سوی شورای هماهنگی سران قوا، واردات نزدیک به 2 هزار و 500 ردیف از مجموع هشت هزار ردیف تعرفه کالایی که به اندازه کافی در کشور تولید میشوند، ممنوع است و این ممنوعیتها ادامه دارد.
قطعهسازی یکی از این صنایع است که به دلیل ارتباط تنگاتنگ آن با خودروسازی که در نوک پیکان تحریمهای آمریکایی قرار داشت، شرایط دشواری را تجربه کرده و میکند. با این حال اتفاقهایی همچون تولید خودروی تارا و شاهین با درصد ساخت داخل بالا یا ساخت نخستین موتور سه سیلندر ملی، بار دیگر توان و تعهد تولیدکنندگان داخلی را به اثبات رساند که لازم است در ادامه راه نیز مورد حمایت قرار بگیرند.
در این زمینه، دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان خودروی کشور گفت: بخشی از این مهم و کاهش وابستگی به دلیل محقق شدن چهار میز ساخت داخل در قالب نهضت ساخت داخل قطعات خودرو بوده است.
«آرش محبینژاد» بیانداشت: دستاورد به دست آمده از برکات تحریم بوده و با همکاری قطعهسازان و حمایت خودروسازان موفق شدیم بخش زیادی از قطعات خودروها را داخلیسازی کنیم.
وی خواستار برگزار شدن میز پنجم داخلیسازی قطعات خودرو شد و ابراز امیدواریکرد که با برداشته شدن تحریمها نیز این رویه و حمایت از داخلیسازیها تداوم یابد.
این مقام صنفی خاطرنشانکرد: دستاورد به دست آمده و کاهش 2.5 میلیارد دلاری وابستگی به خارج در حوزه خودروسازی و قطعهسازی، انتخابی نبوده و حاصل تحریمها و کمبود ارز بود که نگاه به داخل را تقویت کرد.
دبیر انجمن صنایع همگن قطعهسازان خودروی کشور در عین حال یادآور شد: کاهش شمارگان تولید خودروهای داخلی در سالهای گذشته و کاهش سی.کی.دی کاری (تولید خودروهای مونتاژی) نیز در تحقق رقم اعلامی کاهش وابستگی تاثیرگذار بوده است.
روز گذشته «محمدرضا نجفیمنش» رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان خودروی کشور نیز در نشستی خبری عنوان کرد: اکنون ارزبری خودروهای داخلی بین یکهزار و 500 تا یکهزار و 700 یورو است و با توجه به این مهم مسوولان باید حمایت بیشتری از داخلیسازی و کاهش وابستگی به خارج داشته باشند.
وی افزود: اگر موضوع سی. کی. دی کاری و تولید خودروهای مونتاژی اضافه شود، ارزبری این صنعت بین 6 تا هشت هزار دلار و در صورت اجازه یافتن واردات خودروهای کامل، ارزبری به 10 تا 20 هزار دلار بهازای هر خودرو خواهد رسید.
کمبود قطعات هایتک
محبینژاد در ادامه به کمبود قطعات «هایتک» (با فناوری بالا) خودرو در روزهای اخیر اشاره کرد و گفت: این کمبود بیشتر در میکروچیپها و ریز تراشهها است که بخشی از آن یک بحران جهانی بوده و از پاندمی کرونا و دیگر دلایل متأثر است.
وی یادآور شد: بخشی از مشکلات نیز داخلی است و به عدم تامین کافی نقدینگی، بدهی خودروسازان به قطعهسازان، مشکلات گمرکی و تولید نشدن برخی اقلام از جمله نیمه هادیها، آی.سیها، میکرو چیپها و مدارهای الکترونیکی بر میگردد.
دبیر انجمن قطعهسازان همگن گفت: قطعات یاد شده در تیراژهای چند میلیاردی و فقط در چند کشور خاص تولید میشود، بهطوریکه امروز هیچ کشوری به صورت مستقل و فقط برای داخلیسازی اقدام به تولید آی.سیها، میکروچیپها و مدارهای الکترونیکی نمیکند.
بر اساس این گزارش، پیشتر وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلامکرد: که اولویت اصلی این وزارتخانه تقویت صنایع کشور و مدیریت واردات است و قطعاتی که در داخل تولید میشوند اجازه وارات نخواهند یافت؛ مشکلی که در دور گذشته تحریمها شاهد آن بودیم.
بر اساس مجوز صادر شده از سوی شورای هماهنگی سران قوا، واردات نزدیک به 2 هزار و 500 ردیف از مجموع هشت هزار ردیف تعرفه کالایی که به اندازه کافی در کشور تولید میشوند، ممنوع است و این ممنوعیتها ادامه دارد.
قطعهسازی یکی از این صنایع است که به دلیل ارتباط تنگاتنگ آن با خودروسازی که در نوک پیکان تحریمهای آمریکایی قرار داشت، شرایط دشواری را تجربه کرده و میکند. با این حال اتفاقهایی همچون تولید خودروی تارا و شاهین با درصد ساخت داخل بالا یا ساخت نخستین موتور سه سیلندر ملی، بار دیگر توان و تعهد تولیدکنندگان داخلی را به اثبات رساند که لازم است در ادامه راه نیز مورد حمایت قرار بگیرند.
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل میشود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو
شرایط فروش
پربازدیدترینها
پربحثترینها