کد خبر:
۱۳۹۵۲۴ ۱۶:۲۸
۱۴۰۰/۰۲/۰۴
سرنوشت مبهم هزار خودروی خارجی مانده در گمرک؛
معدوم سازی احتمالی هزار خودروی خارجی
پدال نیوز- دبیر انجمن واردکنندگان خودرو میگوید: قرار است هزار خودرو خارجی را به سازمان اموال تملیکی واگذار کنند. بازار خودرو خارجی ثبات دارد و این خودروها تا پایان بهار گران نمیشود.
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز به نقل از تجارتنیوز، بر اساس مکاتبات گمرک، احتمال ترخیص پنج هزار خودرو رسوبی در صورت رفع مشکلاتی از جمله ثبت سفارش و استاندارد وجود دارد. دبیر انجمن واردکنندگان اما معتقد است هیچ اتفاق مثبتی در راستای ترخیص خودروهای خارجی رخ نداده است.
مهدی دادفر گفت: قرار است هزار خودرو خارجی را به سازمان اموال تملیکی واگذار کنند و برای آزادسازی مابقی خودروها منتظر رای قضایی هستیم.
سال 98 هم ماجرای واگذاری خودروهای خارجی به سازمان اموال تملیکی مطرح شده بود که انجام نشد. اما حالا احتمال واگذاری این خودروها به این سازمان قوت گرفته است.
خودروهای خارجی که قرار است جدیدا به سازمان اموال تملیکی واگذار شود، توسط بخش خصوصی وارد شده و از سال 97 تاکنون در گمرک مانده است. به گفته مهدی دادفر در سه سال گذشته تلاشهای زیادی برای ترخیص این خودروها انجام شده اما همچنان به نتیجه نرسیده و حالا دولت میخواهد هزار دستگاه خودرو را به سازمان اموال تملیکی واگذار کند.
اما سازمان اموال تملیکی با خودروها چه میکند؟ سال گذشته اعلام شد که احتمال معدومسازی خودروها وجود دارد. یعنی سازمان اموال تملیکی اجازه دارد که کالاهای مانده در گمرک را معدوم کند. اما مشخص نیست که آیا خودروهای خارجی هم معدوم میشود یا نه.
اقدام دیگر این سازمان این است که خودروهای خارجی را مجددا صادر کند. یک راهکار دیگر هم ورود این خودروها به بازار و فروش آن به مردم است. اما هنوز مشخص نیست که این سازمان چه تصمیمی درباره این هزار خودروی خارجی بگیرد.
برخی نمایشگاهداران خودرو معتقدند که ممکن است در روزهای پایانی دولت روحانی، دو هزار و 400 خودروی دپو شده در گمرک آزاد شود. احتمال آزادسازی خودروهای دپو شده چقدر زیاد است؟ دبیر انجمن واردکنندگان خودرو پاسخ داد: خودروهای دپو شده در گمرک ترخیص نمیشود. حتی رئیس جمهور هم نمیتواند این خودروها یا واردات خودرو را آزاد کند.
پیشبینی قیمت خودروهای خارجی
دادفر درباره وضعیت بازار خودروهای خارجی گفت: ثباتی نسبی در بازار خودرو حکم فرماست و خودروهای خارجی تا پایان بهار گران نمیشود.
به گفته او، چنانچه تحریمها کاهش نیابد و گشایشی در مذاکرات رخ ندهد، ممکن است قیمت خودروهای خارجی تا پایان تابستان نوسان افزایشی داشته باشد.
چندی پیش سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو گفته بود: «بازار خودرو به جایگاه اصلی خودش بازگشته یعنی این بازار از حالت سرمایهگذاری بیرون آمده و به بازار مصرفی تبدیل شده است. در شب عید تنها کسانی که مصرفکننده نهایی هستند خودرو میخرند.»
مهدی دادفر گفت: قرار است هزار خودرو خارجی را به سازمان اموال تملیکی واگذار کنند و برای آزادسازی مابقی خودروها منتظر رای قضایی هستیم.
سال 98 هم ماجرای واگذاری خودروهای خارجی به سازمان اموال تملیکی مطرح شده بود که انجام نشد. اما حالا احتمال واگذاری این خودروها به این سازمان قوت گرفته است.
خودروهای خارجی که قرار است جدیدا به سازمان اموال تملیکی واگذار شود، توسط بخش خصوصی وارد شده و از سال 97 تاکنون در گمرک مانده است. به گفته مهدی دادفر در سه سال گذشته تلاشهای زیادی برای ترخیص این خودروها انجام شده اما همچنان به نتیجه نرسیده و حالا دولت میخواهد هزار دستگاه خودرو را به سازمان اموال تملیکی واگذار کند.
اما سازمان اموال تملیکی با خودروها چه میکند؟ سال گذشته اعلام شد که احتمال معدومسازی خودروها وجود دارد. یعنی سازمان اموال تملیکی اجازه دارد که کالاهای مانده در گمرک را معدوم کند. اما مشخص نیست که آیا خودروهای خارجی هم معدوم میشود یا نه.
اقدام دیگر این سازمان این است که خودروهای خارجی را مجددا صادر کند. یک راهکار دیگر هم ورود این خودروها به بازار و فروش آن به مردم است. اما هنوز مشخص نیست که این سازمان چه تصمیمی درباره این هزار خودروی خارجی بگیرد.
برخی نمایشگاهداران خودرو معتقدند که ممکن است در روزهای پایانی دولت روحانی، دو هزار و 400 خودروی دپو شده در گمرک آزاد شود. احتمال آزادسازی خودروهای دپو شده چقدر زیاد است؟ دبیر انجمن واردکنندگان خودرو پاسخ داد: خودروهای دپو شده در گمرک ترخیص نمیشود. حتی رئیس جمهور هم نمیتواند این خودروها یا واردات خودرو را آزاد کند.
پیشبینی قیمت خودروهای خارجی
دادفر درباره وضعیت بازار خودروهای خارجی گفت: ثباتی نسبی در بازار خودرو حکم فرماست و خودروهای خارجی تا پایان بهار گران نمیشود.
به گفته او، چنانچه تحریمها کاهش نیابد و گشایشی در مذاکرات رخ ندهد، ممکن است قیمت خودروهای خارجی تا پایان تابستان نوسان افزایشی داشته باشد.
چندی پیش سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو گفته بود: «بازار خودرو به جایگاه اصلی خودش بازگشته یعنی این بازار از حالت سرمایهگذاری بیرون آمده و به بازار مصرفی تبدیل شده است. در شب عید تنها کسانی که مصرفکننده نهایی هستند خودرو میخرند.»
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل میشود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو
شرایط فروش
پربازدیدترینها
پربحثترینها