کد خبر:
۱۳۸۹۶۵ ۰۸:۵۸
۱۴۰۰/۰۱/۲۱
بستهای دیگر برای اصلاح صنعت خودرو
پدال نیوز: وزارت صنعت، معدن و تجارت اخیرا یک بسته سیاستی را در راستای تحقق شعار امسال (تولید، پشتیبانیها و مانعزداییها) به ستاد اقتصادی دولت ارسال کرده و این در حالی است که هنوز سرنوشت بسته قبلی این وزارتخانه با محوریت جهش تولید در صنعت خودرو و تغییر شیوه قیمتگذاری، مشخص نیست.
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز به نقل از دنیای اقتصاد : وزارت صنعت، معدن و تجارت اخیرا یک بسته سیاستی را در راستای تحقق شعار امسال (تولید، پشتیبانیها و مانعزداییها) به ستاد اقتصادی دولت ارسال کرده و این در حالی است که هنوز سرنوشت بسته قبلی این وزارتخانه با محوریت جهش تولید در صنعت خودرو و تغییر شیوه قیمتگذاری، مشخص نیست.بنابه گفته مهدی صادقی نیارکی معاون وزیر صمت، در بسته ارسالی اخیر به دولت، بخشهای مختلفی مانند موضوعات مالیاتی، بیمهها و تأمین اجتماعی، موضوعات ارزی، پولی و بانکی با دو نگاه تسهیل گری یعنی پشتیبانی بیشتر از تولید و مقررات زدایی در راستای مانع زدایی، مورد توجه قرار گرفته است. بسته جدید وزارت صمت، مسائل کل صنعت کشور را در بر میگیرد، حال آنکه این وزارتخانه سال گذشته نیز بستهای سیاستی با نام «اصلاح صنعت خودرو» را تهیه و خبر از ارسال آن به ستاد اقتصادی دولت داد. هرچند جزئیات دقیق این بسته رسانهای نشد، با این حال طبق اطلاعات درز کرده، محورهای اصلی بسته موردنظر را جهش تولید و تغییر شیوه قیمتگذاری خودرو تشکیل دادهاند.
بر این اساس، گفته میشد وزارت صمت در این بسته به دنبال جهش ۵۰ درصدی تولید خودرو به واسطه اعطای تسهیلات و همچنین تغییر شیوه قیمتگذاری است. گویا وزارت صمت در بسته موردنظر به دولت پیشنهاد داده که در راستای بهبود اوضاع نقدینگی خودروسازان بزرگ، محصولات کم تیراژ آنها از شمول قیمتگذاری دستوری خارج و پرتیراژها همچنان توسط شورای رقابت تعیین قیمت شوند. بنا به ادعای خودروسازان، دلیل اصلی زیاندهی و مشکلات مالی آنها در این سالها، سیاستهای دستوری به خصوص در حوزه قیمتگذاری است که ضمن پایین آوردن توان تولید، کیفیت و توسعه محصول را هم تحت تاثیر منفی قرار داده است. آنها همچنین بارها تاکید کردهاند که در صورت تامین مالی مناسب، توانایی دور زدن تحریمها و جهش تولید را دارند و حتی میتوانند به تدریج خود را به آمار دوران پسابرجام (تیراژ یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاهی) برسانند. از همین رو وزارت صمت تصمیم گرفت در راستای بهبود اوضاع نقدینگی خودروسازان و کاهش وابستگی آنها به سیستم بانکی، شیوه قیمتگذاری را تغییر دهد. خودروسازان هم امیدوار بودند با لغو قیمتگذاری دستوری محصولات کم تیراژ، ضمن کاهش سرعت زیان دهی، نقدینگی بیشتری از محل فروش محصولات خود به دست بیاورند. در صورتی که بسته وزارت صمت در ستاد اقتصادی دولت تصویب میشد، خودروسازان این امکان را مییافتند که قیمت محصولات کم تیراژشان را متناسب با حاشیه بازار تعیین کنند و بنابراین با کسب نقدینگی بیشتر، از مشکلات مالی شان کاسته شده و تیراژ را با سرعت بیشتری بالا ببرند. این در حالی است که با وجود گذشت چند ماه از تدوین بسته موردنظر، هنوز خبری از سرنوشت آن و اینکه آیا دولت موافق اجرایش هست یا مخالف، در دست نیست. طبق آخرین اخبار، وزارت صمت بسته اصلاح صنعت خودرو را سال گذشته به ستاد اقتصادی دولت ارسال و حتی شنیده میشد به دنبال اجرای آن از ابتدای امسال است، با این حال فعلا خبر خاصی در این مورد منتشر نشده است. طبق برنامه وزارت صمت، قرار است تولید خودرو طی امسال به یک میلیون و ۲۵۰ هزار دستگاه برسد، هدفی که به نظر میرسد سرنوشت بسته موردنظر نقش مهمی در تحقق یا عدم تحقق آن دارد.
بر این اساس، گفته میشد وزارت صمت در این بسته به دنبال جهش ۵۰ درصدی تولید خودرو به واسطه اعطای تسهیلات و همچنین تغییر شیوه قیمتگذاری است. گویا وزارت صمت در بسته موردنظر به دولت پیشنهاد داده که در راستای بهبود اوضاع نقدینگی خودروسازان بزرگ، محصولات کم تیراژ آنها از شمول قیمتگذاری دستوری خارج و پرتیراژها همچنان توسط شورای رقابت تعیین قیمت شوند. بنا به ادعای خودروسازان، دلیل اصلی زیاندهی و مشکلات مالی آنها در این سالها، سیاستهای دستوری به خصوص در حوزه قیمتگذاری است که ضمن پایین آوردن توان تولید، کیفیت و توسعه محصول را هم تحت تاثیر منفی قرار داده است. آنها همچنین بارها تاکید کردهاند که در صورت تامین مالی مناسب، توانایی دور زدن تحریمها و جهش تولید را دارند و حتی میتوانند به تدریج خود را به آمار دوران پسابرجام (تیراژ یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاهی) برسانند. از همین رو وزارت صمت تصمیم گرفت در راستای بهبود اوضاع نقدینگی خودروسازان و کاهش وابستگی آنها به سیستم بانکی، شیوه قیمتگذاری را تغییر دهد. خودروسازان هم امیدوار بودند با لغو قیمتگذاری دستوری محصولات کم تیراژ، ضمن کاهش سرعت زیان دهی، نقدینگی بیشتری از محل فروش محصولات خود به دست بیاورند. در صورتی که بسته وزارت صمت در ستاد اقتصادی دولت تصویب میشد، خودروسازان این امکان را مییافتند که قیمت محصولات کم تیراژشان را متناسب با حاشیه بازار تعیین کنند و بنابراین با کسب نقدینگی بیشتر، از مشکلات مالی شان کاسته شده و تیراژ را با سرعت بیشتری بالا ببرند. این در حالی است که با وجود گذشت چند ماه از تدوین بسته موردنظر، هنوز خبری از سرنوشت آن و اینکه آیا دولت موافق اجرایش هست یا مخالف، در دست نیست. طبق آخرین اخبار، وزارت صمت بسته اصلاح صنعت خودرو را سال گذشته به ستاد اقتصادی دولت ارسال و حتی شنیده میشد به دنبال اجرای آن از ابتدای امسال است، با این حال فعلا خبر خاصی در این مورد منتشر نشده است. طبق برنامه وزارت صمت، قرار است تولید خودرو طی امسال به یک میلیون و ۲۵۰ هزار دستگاه برسد، هدفی که به نظر میرسد سرنوشت بسته موردنظر نقش مهمی در تحقق یا عدم تحقق آن دارد.
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل میشود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو
شرایط فروش
پربازدیدترینها
پربحثترینها