کد خبر:
۱۳۷۰۷۱ ۰۸:۵۰
۱۳۹۹/۱۱/۲۷
خطر انباشت خودروهای فرسوده در 1404
پدال نیوز: رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده با بیان اینکه طی سال گذشته تنها هشت هزار خودروی فرسوده از ٣۶٠ هزار دستگاهی که باید اسقاط میشد، اسقاط شده است....
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز به نقل از ایسنا : رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده با بیان اینکه طی سال گذشته تنها هشت هزار خودروی فرسوده از ٣۶٠ هزار دستگاهی که باید اسقاط میشد، اسقاط شده است، میزان خودروهای فرسوده سال جاری را سه میلیون اعلام کرد. به گفته محمود مشهدیشریف، در افق ١۴٠۴ این تعداد خودرو به هشت میلیون دستگاه خواهد رسید. وی گفت:دلیل اصلی این موضوع نیز این است که ستاد مدیریت حملونقل سوخت کشور بهعنوان متولی این امر و متولی انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده، به دبیرخانهای زیر نظر معاونت وزارت راه و شهرسازی تبدیل شده و دیگر جایگاه رفیع سابق خود را ندارد.
مشهدیشریف با بیان اینکه مرکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده از سال ۱۳۸۶ ذیل تبصره ١٣ قانون بودجه و با متولی اصلی نهاد ریاستجمهوری تشکیل شد، گفت: این مرکز سپس به معاونت اجرایی ریاستجمهوری سپرده شد و متاسفانه به علت ورود ستاد مدیریت حملونقل سوخت در کارهای اجرایی، در اختیار وزارت راه قرار گرفت. وی افزود: از سال ١٣٨۶ تاکنون ٢٢٠ مرکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده در سراسر کشور و متناسب با تراکم جمعیت شهرها ایجاد شده که در این بین، حدود ١۵٠ مرکز کاملا تعطیل و به نوعی از بین رفتهاند و الباقی با ١٠ درصد ظرفیت خود مشغول کار هستند.
رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده با بیان اینکه این مراکز با حدود ۶هزار کارگر مستقیم و ٣٠ هزار کارگر غیرمستقیم مشغول فعالیت هستند، اظهار کرد: حجم سرمایهگذاری برای هر مرکز حدود ٢۵ میلیارد تومان است و در مجموع پنج هزار میلیارد تومان حجم سرمایهگذاری برای مراکز اسقاط انجام شده است.
وی تصریح کرد: براساس قانون سال ۱۳۸۸، قرار بود خودروسازان ٣٠ درصد میزان تولید خودرو را صرف اسقاط خودروهای فرسوده کنند، اما آنها زیر بار مصوبه دولت نرفتند و از ٣۶٠ هزار خودرویی که در سال ۱۳۹۸ باید اسقاط میشد تنها هشت هزار دستگاه اسقاط شد. این در حالی است که در سال جاری میزان خودروهای فرسوده به سه میلیون دستگاه رسیده و در افق ١۴٠۴ به هشت میلیون دستگاه خواهد رسید. رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده در تشریح چرایی این اتفاق اظهار کرد: اسقاط خودرو و بازیافت آن باید منوط به شمارهگذاری سایر خودروها باشد. بهعنوان اولین مورد که مانع از اسقاط خودروهای فرسوده شده، میتوان به این نکته اشاره کرد که به ازای واردات هر خودرو به کشور، خودرو اسقاط میشد؛ بنابراین باتوجه به ممنوعیت واردات خودرو از سال ۱۳۹۷ به بعد، عملا اسقاط خودرو به واسطه واردات خودرو نداریم. همچنین در خودروهای تولید داخل نیز خودروسازان زیر بار این موضوع نرفتند. مشهدیشریف ادامه داد: علاوه براین، از ٢۵ بهمن سال گذشته قرار بود قانون اسقاط موتورسیکلتهای فرسوده اجرایی شود که اجرایی میشود اما گواهی اسقاط موتورسیکلت وجود ندارد و اسقاط تا انتها پیش نمیرود. تاکنون از هفت هزار و ۲۱۵ دستگاه موتورسیکلت فرسوده تنها چهار هزار و ۵۶۹ دستگاه اسقاط شده اما یک گواهی اسقاط موتورسیکلت به ثبت نرسیده است.
مشهدیشریف با بیان اینکه مرکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده از سال ۱۳۸۶ ذیل تبصره ١٣ قانون بودجه و با متولی اصلی نهاد ریاستجمهوری تشکیل شد، گفت: این مرکز سپس به معاونت اجرایی ریاستجمهوری سپرده شد و متاسفانه به علت ورود ستاد مدیریت حملونقل سوخت در کارهای اجرایی، در اختیار وزارت راه قرار گرفت. وی افزود: از سال ١٣٨۶ تاکنون ٢٢٠ مرکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده در سراسر کشور و متناسب با تراکم جمعیت شهرها ایجاد شده که در این بین، حدود ١۵٠ مرکز کاملا تعطیل و به نوعی از بین رفتهاند و الباقی با ١٠ درصد ظرفیت خود مشغول کار هستند.
رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده با بیان اینکه این مراکز با حدود ۶هزار کارگر مستقیم و ٣٠ هزار کارگر غیرمستقیم مشغول فعالیت هستند، اظهار کرد: حجم سرمایهگذاری برای هر مرکز حدود ٢۵ میلیارد تومان است و در مجموع پنج هزار میلیارد تومان حجم سرمایهگذاری برای مراکز اسقاط انجام شده است.
وی تصریح کرد: براساس قانون سال ۱۳۸۸، قرار بود خودروسازان ٣٠ درصد میزان تولید خودرو را صرف اسقاط خودروهای فرسوده کنند، اما آنها زیر بار مصوبه دولت نرفتند و از ٣۶٠ هزار خودرویی که در سال ۱۳۹۸ باید اسقاط میشد تنها هشت هزار دستگاه اسقاط شد. این در حالی است که در سال جاری میزان خودروهای فرسوده به سه میلیون دستگاه رسیده و در افق ١۴٠۴ به هشت میلیون دستگاه خواهد رسید. رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده در تشریح چرایی این اتفاق اظهار کرد: اسقاط خودرو و بازیافت آن باید منوط به شمارهگذاری سایر خودروها باشد. بهعنوان اولین مورد که مانع از اسقاط خودروهای فرسوده شده، میتوان به این نکته اشاره کرد که به ازای واردات هر خودرو به کشور، خودرو اسقاط میشد؛ بنابراین باتوجه به ممنوعیت واردات خودرو از سال ۱۳۹۷ به بعد، عملا اسقاط خودرو به واسطه واردات خودرو نداریم. همچنین در خودروهای تولید داخل نیز خودروسازان زیر بار این موضوع نرفتند. مشهدیشریف ادامه داد: علاوه براین، از ٢۵ بهمن سال گذشته قرار بود قانون اسقاط موتورسیکلتهای فرسوده اجرایی شود که اجرایی میشود اما گواهی اسقاط موتورسیکلت وجود ندارد و اسقاط تا انتها پیش نمیرود. تاکنون از هفت هزار و ۲۱۵ دستگاه موتورسیکلت فرسوده تنها چهار هزار و ۵۶۹ دستگاه اسقاط شده اما یک گواهی اسقاط موتورسیکلت به ثبت نرسیده است.
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل میشود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو خودرو در «فاز انتظار» توافق ورود خودروی پلاک منطقه آزاد تهران به ناوگان حمل و نقل عدم صدور مجوز برای تردد خودروهای مناطق آزاد در سرزمین اصلی خودرو در انتظار تکرار برجام هند در مسیر فناوری خودروهای خودران
شرایط فروش