کد خبر:
۱۳۶۸۰۰ ۰۹:۱۰
۱۳۹۹/۱۱/۲۰
اولویت خودروسازان صادرات نیست
پدال نیوز: حدود سه سال است که واردات خودرو به کشور ممنوع شده، اما در مقابل صادرات خودرو امکانپذیر است.
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سیدروحالله لطیفی سخنگوی گمرک ایران پیشتر گفته بود در سال ۹۸، حدود یک هزار و ۳۰۰ دستگاه خودرو به وزن یک هزار و ۵۷۳ تن به ۹ کشور هنگکنگ، تایوان، سوریه، امارات، اسپانیا، چین، عراق و ترکیه صادر شده است. به گفته وی، عراق با سه میلیون و ۱۲۲ هزار و ۹۰۰ دلار، جمهوری آذربایجان با یک میلیون و ۱۵۹ هزار و ۴۰۰ دلار، سوریه با ۹۸۱ هزار و ۸۲۵ دلار سه مقصد نخست خودروهای ایرانی بودند.
سخنگوی گمرک همچنین تاکید کرده بود ساینا بیش از ۹۰ درصد سبد صادرات خودرو در سال ۹۸ را به خود اختصاص داده بود و پراید، تیبا، کوییک، سمند، پارس، ۲۰۷، هایما و دنا سهمی کمتر از ۱۰ درصد داشتهاند. این در حالی است که طی سال ۹۹ با اتفاقاتی که در صنعت خودرو رخ داد، صادرات به میزان قابل توجهی کاهش یافت و خودروسازان داخلی بیشتر تمرکز خود را روی بازار داخل گذاشتند. با این حال صادرات قطع نشد و اکنون رو به افزایش است. در این مورد، فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران خودرو گفت: امسال برنامه داریم که میزان تولید خودروهای داخلی را افزایش دهیم که تاکنون به این هدف رسیدهایم و اکنون صادرات آغاز شده و آن را توسعه خواهیم داد. این مقام مسوول بیان کرد: برنامه داریم صادرات به برخی کشورها مجدد از سر گرفته شود، اما به دلیل مسائل تحریمی از عنوان نام کشورها معذوریم. به گفته مقیمی، پیشبینی شده ایران خودرو برای سال آینده ۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو صادرات داشته باشد و سمند و دنا محور این برنامه خواهند بود. اما یک منبع آگاه در سایپا نیز درخصوص میزان صادرات خودروی این شرکت گفت: اکنون به دلیل شرایط تحریمها و مشکلات در تامین قطعات و تولید خودرو، اولویت با تامین نیاز بازار داخلی است و صادرات خاصی وجود ندارد. این گفته وی در حالی است که سایپا در یک همکاری نزدیک با شرکت خودروسازی مورزا قصد دارد محصول جدید خود یعنی کوییک را به بازار آفریقا عرضه کند. شرکت خودروسازی مورزا در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی قرار دارد و خودروسازی مطرح در سطح قاره آفریقا محسوب میشود. بنابر اعلام این شرکت، خودروی کوییک در فاز اول در زیمبابوه به فروش خواهد رسید. بازار خودرو در زیمبابوه و بسیاری از کشورهای آفریقایی، در انحصار خودروهای دست دوم ژاپنی و اروپایی است و حال شرکتهای خودروسازی آفریقایی قصد دارند با عرضه خودروهای ارزانقیمت، مشتریان را به خرید خودروهای صفر کیلومتر ترغیب کنند. اما حسن کریمیسنجری، کارشناس خودرو نیز با بیان اینکه اکنون نمیتوان روی صادرات خودرو متمرکز شد، چرا که باید اولویت نیاز داخل باشد، گفت: در حال حاضر نمیتوان درباره خودروهای ایرانی، بحث صادرات را مطرح کرد. این کارشناس خودرو، معتقد است زمانی میگوییم خودرو صادر شده است که یک خودروساز داخلی بتواند بهصورت پایدار خودرو به کشور هدف صادر و این امکان وجود داشته باشد که محصول صادراتی استانداردهای لازم در کشور مقصد را پاس کند.
سخنگوی گمرک همچنین تاکید کرده بود ساینا بیش از ۹۰ درصد سبد صادرات خودرو در سال ۹۸ را به خود اختصاص داده بود و پراید، تیبا، کوییک، سمند، پارس، ۲۰۷، هایما و دنا سهمی کمتر از ۱۰ درصد داشتهاند. این در حالی است که طی سال ۹۹ با اتفاقاتی که در صنعت خودرو رخ داد، صادرات به میزان قابل توجهی کاهش یافت و خودروسازان داخلی بیشتر تمرکز خود را روی بازار داخل گذاشتند. با این حال صادرات قطع نشد و اکنون رو به افزایش است. در این مورد، فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران خودرو گفت: امسال برنامه داریم که میزان تولید خودروهای داخلی را افزایش دهیم که تاکنون به این هدف رسیدهایم و اکنون صادرات آغاز شده و آن را توسعه خواهیم داد. این مقام مسوول بیان کرد: برنامه داریم صادرات به برخی کشورها مجدد از سر گرفته شود، اما به دلیل مسائل تحریمی از عنوان نام کشورها معذوریم. به گفته مقیمی، پیشبینی شده ایران خودرو برای سال آینده ۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو صادرات داشته باشد و سمند و دنا محور این برنامه خواهند بود. اما یک منبع آگاه در سایپا نیز درخصوص میزان صادرات خودروی این شرکت گفت: اکنون به دلیل شرایط تحریمها و مشکلات در تامین قطعات و تولید خودرو، اولویت با تامین نیاز بازار داخلی است و صادرات خاصی وجود ندارد. این گفته وی در حالی است که سایپا در یک همکاری نزدیک با شرکت خودروسازی مورزا قصد دارد محصول جدید خود یعنی کوییک را به بازار آفریقا عرضه کند. شرکت خودروسازی مورزا در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی قرار دارد و خودروسازی مطرح در سطح قاره آفریقا محسوب میشود. بنابر اعلام این شرکت، خودروی کوییک در فاز اول در زیمبابوه به فروش خواهد رسید. بازار خودرو در زیمبابوه و بسیاری از کشورهای آفریقایی، در انحصار خودروهای دست دوم ژاپنی و اروپایی است و حال شرکتهای خودروسازی آفریقایی قصد دارند با عرضه خودروهای ارزانقیمت، مشتریان را به خرید خودروهای صفر کیلومتر ترغیب کنند. اما حسن کریمیسنجری، کارشناس خودرو نیز با بیان اینکه اکنون نمیتوان روی صادرات خودرو متمرکز شد، چرا که باید اولویت نیاز داخل باشد، گفت: در حال حاضر نمیتوان درباره خودروهای ایرانی، بحث صادرات را مطرح کرد. این کارشناس خودرو، معتقد است زمانی میگوییم خودرو صادر شده است که یک خودروساز داخلی بتواند بهصورت پایدار خودرو به کشور هدف صادر و این امکان وجود داشته باشد که محصول صادراتی استانداردهای لازم در کشور مقصد را پاس کند.
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل میشود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو
شرایط فروش
پربازدیدترینها
پربحثترینها