آخرین به روز رسانی:
قیمت روز خودرو
شرایط فروش خودرو
مقایسه خودرو
تجربه رانندگی
کد خبر:
۱۳۵۰۴۲
۰۹:۱۷
۱۳۹۹/۱۰/۰۹
دستور انتقال برخی وارداتی‌های دپویی به سازمان اموال تملیکی صادر شد

کدام خودروهای دپو شده متروکه می‌شوند؟

پدال نیوز: مدیرکل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه در بخشنامه‌ای به گمرکات کشور اعلام کرد به منظور تعیین تکلیف خودروهای موجود در بنادر و گمرکات از حیث پایان مهلت نگهداری و شمول احتمالی بامقررات متروکه اقدام کنند.
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پایگاه خبری پدال نیوز؛ در این بخشنامه بر اجرای ماده ۲۴ قانون امور گمرکی و ماده ۵۳ آیین‌نامه اجرایی قانون جهت خودروهای وارداتی که تاکنون نسبت به تشریفات ترخیص اقدام نکرده‌اند، تاکید شده است.

بنابراین به نظر می‌رسد با توجه به پایان مهلت ترخیص خودروهای دپویی در گمرکات کشور، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، بالاخره گمرک نسبت به متروکه اعلام کردن  خودروهایی که به هر دلیل تا پایان مهلت تعیین شده ترخیص نشده‌اند و سپردن این خودروها به سازمان اموال تملیکی رای داده است. از تیرماه ۹۷ همزمان با ممنوعیت واردات خودرو به کشور تعداد ۱۲ هزار و ۲۶۱ دستگاه خودرو در گمرکات، مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی دپو شدند.

دولت طی بخشنامه‌ای در دی ماه همان سال رای به خروج خودروهایی که مشکلاتی از قبیل ثبت‌سفارش و همچنین توقیف مرجع قضایی ندارند، داد. این بخشنامه دولت در مجموع در چهار مرحله تمدید شد. در پایان مرحله سوم در مجموع از ۱۲ هزار و ۲۶۱ دستگاه خودروی دپویی، تعداد ۷ هزار و ۱۵۳ دستگاه خودرو ترخیص شدند اما همچنان تعداد ۵ هزار و ۱۰۸ دستگاه خودرو در گمرک مانده بود.

بخشنامه دولت برای این خودروها یک بار دیگر تا پایان وقت اداری روز ۲۶ شهریورماه سال جاری تمدید شد. در مرحله چهارم تمدید این بخشنامه از مجموع ۵ هزار و ۱۰۸ دستگاه خودروی دپویی، تعداد ۲ هزار و ۳۲۵ دستگاه خودرو امکان ترخیص یافتند اما ۲ هزار و ۷۸۳ دستگاه خودرو که با چالش‌هایی از قبیل ثبت‌سفارش غیر‌قانونی، توقیف با دستور مرجع قضایی، تولید شده در ایالات‌متحده آمریکا و حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی‌سی روبه‌رو بودند، امکان ترخیص نیافتند. حال این سوال مطرح است که تمام این ۲ هزار و ۷۸۳ دستگاه خودرو با بخشنامه‌ای که از سوی مدیرکل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه صادر شده است باید متروکه شده و در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار گیرند؟

در این ارتباط مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان به «دنیای اقتصاد» می‌گوید که این بخشنامه در ارتباط با خودروهایی که با دستور مرجع قضایی توقیف شده‌اند، صادق نیست.

دبیر انجمن واردکنندگان ادامه می‌دهد: خودروهایی که با دستور قضایی در گمرکات کشور توقیف شده‌اند تا زمان تعیین تکلیف از سوی مرجع قضایی باید در گمرکات باقی بمانند و علی القاعده امکان متروکه اعلام شدن آنها وجود ندارد.

آن طور که دادفر می‌گوید: خودروهایی که ذیل بخشنامه جدید  مدیرکل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه باید متروکه اعلام شده و در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار گیرند شامل خودروهای ساخت ایالات‌متحده آمریکا، دارای حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی‌سی، دارای ثبت‌سفارش غیر‌قانونی و نیز خودروهایی که به هر دلیل تا پایان مهلت قانونی دولت در ۲۶ شهریورماه سال جاری از سوی صاحبان آنها ترخیص نشده، می‌شوند.
گزارش خطا
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار
دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودرو‌های وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذی‌صلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبهه‌گیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج می‌شوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل می‌شود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو