کد خبر:
۱۳۲۴۰۲ ۱۱:۴۲
۱۳۹۹/۰۸/۱۴
معاون وزیر راه خبر داد:
صفر تا صد اسقاط کامیون فرسوده و دریافت کامیون نو
پدال نیوز- رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای جزئیات طرح های نوسازی ناوگان باری جاده ای را تشریح کرد.
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز به نقل از مهر، عبدالهاشم حسن نیا درباره تلاشهای سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای برای نوسازی ناوگان فرسوده باری گفت: در حال حاضر یک میلیون و 950 هزار دستگاه انواع خودرو باری سنگین اعم از درون شهری و برون شهری در کشور فعال است که 346 هزار و 243 دستگاه از آن ناوگان باری برون شهری بوده و در جادهها تحت نظارت سازمان راهداری یا وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه که شامل ناوگان حامل سوخت است، تردد دارند.
وی افزود: از این تعداد، 576 هزار و 55 دستگاه معادل 30 درصدِ این 2 میلیون دستگاه، ناوگان فرسوده هستند.
به گفته حسن نیا تعداد کامیونهای بالای 22 سال که تحت نظارت سازمان راهداری در جادهها تردد میکنند، 124 هزار و 428 دستگاه و معادل 31 درصدِ کل ناوگان باری سنگین برون شهری است.
چه میزان سوخت با نوسازی ناوگان باری صرفه جویی میشود؟
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای تصریح کرد: بر اساس برخی پژوهشها، کامیونهای فرسوده در کشور سالانه 960 میلیون لیتر سوخت مازاد مصرف میکنند.
حسن نیا افزود: اجرای این طرح، صرفه جویی یک میلیارد و 220 میلیون لیتری مصرف گازوئیل را در یک دوره 7 ساله به دنبال خواهد داشت.
وی یادآور شد: در دو دهه گذشته، 24 هزار دستگاه کامیون فرسوده با کامیونهای نوساز جایگزین شدهاند که سهم دولتهای یازدهم و دوازدهم از طرح نوسازی ناوگان جادهای، 5 هزار و 188 دستگاه کامیون فرسوده بوده است.
کامیون های بالای 40 سال به تدریج از رده خارج میشوند
حسن نیا تعداد کامیونهای بالای 40 سال در کشور را 52 هزار دستگاه عنوان و اظهار کرد: در راستای سیاستهای دولت، نوسازی این ناوگان را در دستور کار قرار دادهایم که در مرحله نخست این طرح 5 هزار دستگاه کامیون با سرمایه گذاری 14 هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی و بهره گیری از تسهیلات بانکی، نوسازی خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در مرحله نخست اجرای طرح نوسازی کامیونهای فرسوده، خودروهای باری سنگین بالای 50 سال نوسازی میشوند و هر کامیونداری که خودرو خود را اسقاط کند برای تحویل کامیون نوساز به خودروساز داخلی معرفی میشود؛ خودروسازان دارندگان کامیونهای فرسوده معرفی شده از سوی سازمان راهداری را در اولویت تحویل کامیون نوساز قرار میدهند.
تسهیلات یارانهای به خریداران کامیونهای تولید داخل
حسن نیا با اشاره به امضای قرارداد با دو شرکت داخلی تولیدکننده خودروهای سنگین گفت: علاوه بر این قراردادها دو قرارداد نیز با دو بانک عامل منعقد شده تا دارندگان خودروهای سنگین فرسوده برای تحویل کامیون و اسقاط کامیون فرسوده خود اقدام کنند. سازمان راهداری نیز نیمی از نرخ سود تسهیلات پرداختی را که 9 درصد از نرخ سود 18 درصدی است پرداخت میکند.
معاون وزیر راه گفت: در 7 سال گذشته قراردادهای منعقد شده میان سازمان راهداری و تولید کنندههای داخلی که معادل تولید 25 هزار دستگاه بود، متأسفانه تاکنون 5 هزار دستگاه کامیون از سوی خودروسازان داخلی تولید و برای اجرا در طرح نوسازی ناوگان جادهای، به کامیونداران تحویل شده است.
چرا کامیون گران شد؟
حسن نیا علت افزایش شدید قیمت کامیون را توقف تولید خودروی سنگین در سالهای اخیر دانست و یادآور شد: این افزایش قیمت سبب شده تا قدرت خرید کامیون نوساز از سوی رانندگان به شدت کاهش یابد و رانندگان نتوانند اتوبوس یا کامیون نوساز خریداری کنند. از همین رو سازمان راهداری با هماهنگی مجلس توانست قانون واردات کامیونهای زیر سه سال ساخت را که در قانون برنامه توسعه پنجم آمده بود، مجدداً در بند «ث» ماده 30 قانون احکام دائمی برنامههای 5 ساله لحاظ کند؛ آئین نامه اجرایی این ماده قانونی توسط دولت تصویب و به وزارت راه ابلاغ شد؛ همچنین شرایط و ضوابط آن نیز توسط وزیر راه و شهرسازی به سازمان راهداری ابلاغ شده است.
جزئیات طرح نوسازی ناوگان با کامیونهای 3 سال ساخت
وی خاطرنشان کرد: در طرح واردات کامیونهای زیر 3 سال ساخت، مسئولیت تأمین تسهیلات بر عهده واردکنندگان است و گفته شده که واردکنندگان با تعدادی از بانکها برای پرداخت تسهیلات مذاکره داشتهاند.
طرح نوسازی ناوگان موسوم به طرح ریاست جمهوری
حسن نیا دیگر طرح نوسازی ناوگان جادهای را طرح موسوم به ریاست جمهوری عنوان کرد و افزود: این طرح بر اساس ماده 12 قانون رفع موانع تولید و بر اساس صرفه جویی مصرف سوخت طراحی شده که در این طرح، نوسازی 65 هزار دستگاه کامیون فرسوده هدف گذاری شده است.
دولت پول حاصل از صرفه جویی سوخت را دریافت کرد ولی به سرمایه گذاران نداد
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای ادامه داد: از این 65 هزار دستگاه کامیون تاکنون 5 هزار دستگاه وارد چرخه حمل و نقل شده اما متأسفانه تنها قسمت اندکی از مبالغ حاصل از صرفه جویی سوخت که به حساب خزانه واریز شده، به سرمایه گذاران پرداخت شده است که امیدواریم سازمان برنامه و بودجه، 100 درصدِ مبالغِ حاصل از صرفه جویی سوخت از محل نوسازی ناوگان باری جادهای را به سرمایه گذاران پرداخت کند، وزارت نفت نیز در حال حاضر پیگیر بازگشت سرمایه سرمایه گذاران است.
وی افزود: از این تعداد، 576 هزار و 55 دستگاه معادل 30 درصدِ این 2 میلیون دستگاه، ناوگان فرسوده هستند.
به گفته حسن نیا تعداد کامیونهای بالای 22 سال که تحت نظارت سازمان راهداری در جادهها تردد میکنند، 124 هزار و 428 دستگاه و معادل 31 درصدِ کل ناوگان باری سنگین برون شهری است.
چه میزان سوخت با نوسازی ناوگان باری صرفه جویی میشود؟
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای تصریح کرد: بر اساس برخی پژوهشها، کامیونهای فرسوده در کشور سالانه 960 میلیون لیتر سوخت مازاد مصرف میکنند.
حسن نیا افزود: اجرای این طرح، صرفه جویی یک میلیارد و 220 میلیون لیتری مصرف گازوئیل را در یک دوره 7 ساله به دنبال خواهد داشت.
وی یادآور شد: در دو دهه گذشته، 24 هزار دستگاه کامیون فرسوده با کامیونهای نوساز جایگزین شدهاند که سهم دولتهای یازدهم و دوازدهم از طرح نوسازی ناوگان جادهای، 5 هزار و 188 دستگاه کامیون فرسوده بوده است.
کامیون های بالای 40 سال به تدریج از رده خارج میشوند
حسن نیا تعداد کامیونهای بالای 40 سال در کشور را 52 هزار دستگاه عنوان و اظهار کرد: در راستای سیاستهای دولت، نوسازی این ناوگان را در دستور کار قرار دادهایم که در مرحله نخست این طرح 5 هزار دستگاه کامیون با سرمایه گذاری 14 هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی و بهره گیری از تسهیلات بانکی، نوسازی خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در مرحله نخست اجرای طرح نوسازی کامیونهای فرسوده، خودروهای باری سنگین بالای 50 سال نوسازی میشوند و هر کامیونداری که خودرو خود را اسقاط کند برای تحویل کامیون نوساز به خودروساز داخلی معرفی میشود؛ خودروسازان دارندگان کامیونهای فرسوده معرفی شده از سوی سازمان راهداری را در اولویت تحویل کامیون نوساز قرار میدهند.
تسهیلات یارانهای به خریداران کامیونهای تولید داخل
حسن نیا با اشاره به امضای قرارداد با دو شرکت داخلی تولیدکننده خودروهای سنگین گفت: علاوه بر این قراردادها دو قرارداد نیز با دو بانک عامل منعقد شده تا دارندگان خودروهای سنگین فرسوده برای تحویل کامیون و اسقاط کامیون فرسوده خود اقدام کنند. سازمان راهداری نیز نیمی از نرخ سود تسهیلات پرداختی را که 9 درصد از نرخ سود 18 درصدی است پرداخت میکند.
معاون وزیر راه گفت: در 7 سال گذشته قراردادهای منعقد شده میان سازمان راهداری و تولید کنندههای داخلی که معادل تولید 25 هزار دستگاه بود، متأسفانه تاکنون 5 هزار دستگاه کامیون از سوی خودروسازان داخلی تولید و برای اجرا در طرح نوسازی ناوگان جادهای، به کامیونداران تحویل شده است.
چرا کامیون گران شد؟
حسن نیا علت افزایش شدید قیمت کامیون را توقف تولید خودروی سنگین در سالهای اخیر دانست و یادآور شد: این افزایش قیمت سبب شده تا قدرت خرید کامیون نوساز از سوی رانندگان به شدت کاهش یابد و رانندگان نتوانند اتوبوس یا کامیون نوساز خریداری کنند. از همین رو سازمان راهداری با هماهنگی مجلس توانست قانون واردات کامیونهای زیر سه سال ساخت را که در قانون برنامه توسعه پنجم آمده بود، مجدداً در بند «ث» ماده 30 قانون احکام دائمی برنامههای 5 ساله لحاظ کند؛ آئین نامه اجرایی این ماده قانونی توسط دولت تصویب و به وزارت راه ابلاغ شد؛ همچنین شرایط و ضوابط آن نیز توسط وزیر راه و شهرسازی به سازمان راهداری ابلاغ شده است.
جزئیات طرح نوسازی ناوگان با کامیونهای 3 سال ساخت
وی خاطرنشان کرد: در طرح واردات کامیونهای زیر 3 سال ساخت، مسئولیت تأمین تسهیلات بر عهده واردکنندگان است و گفته شده که واردکنندگان با تعدادی از بانکها برای پرداخت تسهیلات مذاکره داشتهاند.
طرح نوسازی ناوگان موسوم به طرح ریاست جمهوری
حسن نیا دیگر طرح نوسازی ناوگان جادهای را طرح موسوم به ریاست جمهوری عنوان کرد و افزود: این طرح بر اساس ماده 12 قانون رفع موانع تولید و بر اساس صرفه جویی مصرف سوخت طراحی شده که در این طرح، نوسازی 65 هزار دستگاه کامیون فرسوده هدف گذاری شده است.
دولت پول حاصل از صرفه جویی سوخت را دریافت کرد ولی به سرمایه گذاران نداد
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای ادامه داد: از این 65 هزار دستگاه کامیون تاکنون 5 هزار دستگاه وارد چرخه حمل و نقل شده اما متأسفانه تنها قسمت اندکی از مبالغ حاصل از صرفه جویی سوخت که به حساب خزانه واریز شده، به سرمایه گذاران پرداخت شده است که امیدواریم سازمان برنامه و بودجه، 100 درصدِ مبالغِ حاصل از صرفه جویی سوخت از محل نوسازی ناوگان باری جادهای را به سرمایه گذاران پرداخت کند، وزارت نفت نیز در حال حاضر پیگیر بازگشت سرمایه سرمایه گذاران است.
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
فروش جنسیس G80 و GV70 هرمس خودرو آغاز شد قیمت گذاری دستوری، خودرو را به ابزار سوداگری تبدیل کرده است دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل میشود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو
شرایط فروش
پربازدیدترینها
پربحثترینها