کد خبر:
۱۳۱۲۴۷ ۱۸:۲۵
۱۳۹۹/۰۷/۱۶
خسارت شورای رقابت به خودروسازان
پدال نیوز: یک کارشناس اقتصادی گفت: اگر هدف شورای رقابت کنترل قیمت خودرو در بازار بوده که مردم شاهد نابسامانی این بازار هستند، لذا روش فعلی شورای رقابت به عنوان حامی از مصرفکننده، کاملا اشتباه است.
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز، امیرحسین کاکایی با انتقاد از نحوه قیمتگذاری خودرو در شورای رقابت، اظهار داشت: در حال حاضر نیازی نیست که به صورت دقیق گذشته را بررسی کنیم، با یک بررسی ساده متوجه میشویم که تنها در دو سال گذشته، بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان خسارت روی دوش خودروسازان سنگینی میکند و همچنان نیز ادامه دارد.
عضو هیأت علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت افزود: ضمناً باید از اعضای شورای رقابت پرسید که هدف از قیمتگذاری دستوری در این شورا چه بوده است؟ اگر هدف کنترل قیمت خودرو در بازار بوده که مردم شاهد نابسامانی این بازار هستند، لذا روش فعلی شورای رقابت که به عنوان حمایت از مصرفکننده مطرح است، کاملاً اشتباه است، نیازی به ارائه تئوری نیز ندارد و با نگاهی گذرا به بازار خودرو، همه چیز عیان است.
خسارت وارده به صنعت خودرو در طی دو سال، از یارانه یکسال مردم بیشتر است
این استاد دانشگاه با اشاره به خسارت خودروسازان به دلیل روش فعلی شورای رقابت، گفت: رقم خسارت واردشده به خودروسازها در دو سال گذشته بیش از یارانه نقدی یک سال کشور بوده است، ذکر این نکته خالی از لطف نیست که این عدد فقط مربوط به زیان خودروسازها است و بدهی این شرکتها را حساب نکردیم.
کاکایی افزود: اگر به اختلاف قیمت کارخانه و بازار آزاد دقت کنیم و یک حساب و کتاب داشته باشیم، حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان سود به جیب واسطهها و دلالان رفتهاست که اگر با یارانه نقدی یک سال کشور مقایسه کنیم، این عدد حدود ۳ برابر یارانه نقدی پرداختی به مردم در یک سال است.
اگر سود فروش خودرو به خودروساز میرسید، توانایی تولید ۱.۵ میلیون خودرو را داشتیم
وی با اشاره به اینکه اگر شورای رقابت، قیمت گذاری خودرو را به صورت دستوری انجام نمیداد، اوضاع فروش خودرو به مراتب بهتر از این بود، گفت: پیش بینی بنده این است که حتی اگر شورای رقابت قیمتگذاری را انجام نمیداد، قیمتها همان ابتدا به قیمتهای بازار آزاد میرسید، اما تفاوت اساسی با روش فعلی داشت و آن، رسیدن تمام سود فروش خودرو به خودروساز بود که در حال حاضر اکثر سود به دلالان میرسد.
کاکایی افزود: اگر تمام سود فروش به خودروساز میرسید، شرکتهای خودروسازی میتوانستند با درآمد حاصلشده، سرمایهگذاریهای جدید انجام داده و به طور مثال تیراژ تولید را از حدود ۸۰۰ هزار خودرو به ۱.۵ میلیون برسانند، اما با تصمیمات اشتباه مسئولین، هم خودروسازها متضرر شدند و مردم نیز نمیتوانند با قیمتی معقول صاحب خودرو شوند. در این میان، واسطهگران و دلالان خودرو، برنده واقعی فروش خودرو هستند.
منبع: مهر
عضو هیأت علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت افزود: ضمناً باید از اعضای شورای رقابت پرسید که هدف از قیمتگذاری دستوری در این شورا چه بوده است؟ اگر هدف کنترل قیمت خودرو در بازار بوده که مردم شاهد نابسامانی این بازار هستند، لذا روش فعلی شورای رقابت که به عنوان حمایت از مصرفکننده مطرح است، کاملاً اشتباه است، نیازی به ارائه تئوری نیز ندارد و با نگاهی گذرا به بازار خودرو، همه چیز عیان است.
خسارت وارده به صنعت خودرو در طی دو سال، از یارانه یکسال مردم بیشتر است
این استاد دانشگاه با اشاره به خسارت خودروسازان به دلیل روش فعلی شورای رقابت، گفت: رقم خسارت واردشده به خودروسازها در دو سال گذشته بیش از یارانه نقدی یک سال کشور بوده است، ذکر این نکته خالی از لطف نیست که این عدد فقط مربوط به زیان خودروسازها است و بدهی این شرکتها را حساب نکردیم.
کاکایی افزود: اگر به اختلاف قیمت کارخانه و بازار آزاد دقت کنیم و یک حساب و کتاب داشته باشیم، حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان سود به جیب واسطهها و دلالان رفتهاست که اگر با یارانه نقدی یک سال کشور مقایسه کنیم، این عدد حدود ۳ برابر یارانه نقدی پرداختی به مردم در یک سال است.
اگر سود فروش خودرو به خودروساز میرسید، توانایی تولید ۱.۵ میلیون خودرو را داشتیم
وی با اشاره به اینکه اگر شورای رقابت، قیمت گذاری خودرو را به صورت دستوری انجام نمیداد، اوضاع فروش خودرو به مراتب بهتر از این بود، گفت: پیش بینی بنده این است که حتی اگر شورای رقابت قیمتگذاری را انجام نمیداد، قیمتها همان ابتدا به قیمتهای بازار آزاد میرسید، اما تفاوت اساسی با روش فعلی داشت و آن، رسیدن تمام سود فروش خودرو به خودروساز بود که در حال حاضر اکثر سود به دلالان میرسد.
کاکایی افزود: اگر تمام سود فروش به خودروساز میرسید، شرکتهای خودروسازی میتوانستند با درآمد حاصلشده، سرمایهگذاریهای جدید انجام داده و به طور مثال تیراژ تولید را از حدود ۸۰۰ هزار خودرو به ۱.۵ میلیون برسانند، اما با تصمیمات اشتباه مسئولین، هم خودروسازها متضرر شدند و مردم نیز نمیتوانند با قیمتی معقول صاحب خودرو شوند. در این میان، واسطهگران و دلالان خودرو، برنده واقعی فروش خودرو هستند.
منبع: مهر
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل میشود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو
شرایط فروش
پربازدیدترینها
پربحثترینها