کد خبر:
۱۳۰۲۹۶ ۱۳:۵۰
۱۳۹۹/۰۶/۲۷
فاجعهای بزرگ برای خودروهای وارداتی
پدال نیوز- با پایان زمان تعیین شده برای تعیین تکلیف خودروهای وارداتی حدود ۱۵۰۰ دستگاه از آنها که مجوز قانونی برای ترخیص را دریافت نکردند، متروکه شد.
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز به نقل از ایسنا، 26 شهریورماه پایان آخرین مهلت برای تعیین تکلیف خودروهای وارداتی موجود در گمرک بود و طبق اعلام گمرک ایران دیگر امکان اظهار و ترخیص خودروها وجود نداشت.
از حدود 12 هزار و 260 دستگاه خودرویی که طی سالهای گذشته وارد و با توجه به تغییر مقررات واردات خودرو و ممنوعیت ثبت سفارش آن و همچنین تغییر شرایط ارزی در گمرک و بنادر مانده بودند، از نیمه دوم سال 1397 طی رایزنیهای صورت گرفته دولت مهلتی را برای تعیین تکلیف این خودروها طبق ضوابطی مشخص کرد که به تدریج این مهلت تا چهار دوره تمدید شد و آخرین فرصت آن از 26 خرداد تا 26 شهریورماه امسال بود.
این در حالی است که در فرصت آخر حدود 3700 دستگاه دیگر در گمرک باقی مانده بود که بیش از 2000 دستگاه دارای پرونده قضایی بودن و طبق مصوبه هیات وزیران برای ترخیص هیچ نیازی به تمدید زمان نداشت و فقط بعد از حکم برائت امکان ترخیص داشتند، اما از سوی دیگر حدود 1100 دستگاه فاقد ثبت سفارش بوده و باید برای ترخیص آنها وزارت صمت نسبت به باز کردن ثبت سفارش اقدام میکرد. در عین حال که بیش از 70 دستگاه خودروهای ساخت و سفارش آمریکا بودند که طبق ضوابط واردات خودرو، واردات آنها ممنوع بود.
در حالی زمان آخر به پایان رسیده که خودروهای فاقد مجوز برای ترخیص مشمول قوانین متروکه شدند. تازهترین گزارش لطیفی - سخنگوی گمرک ایران- از این حکایت دارد که حدود 1500 دستگاه به دلیل دارا نبودن مجوزهای لازم و پایان مهلت های قانونی متروکه خواهند شد و برای تشریفات قانونی در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار می گیرند که از این تعداد 1100 دستگاه فاقد ثبت سفارش است.
همچنین در نیمه اول سال جاری گمرک اقدام به ترخیص 1190 دستگاه انواع خودرو به ارزش 22 میلیون و 215 هزار و 490 دلار کرده است که از این تعداد 670 خودرو متعلق به شرکت رامک خودرو بود که به دلیل داشتن شاکی در گمرک متوقف بودند اما با هماهنگی قضایی از گمرک خارج شد تا مقام قضایی خارج از گمرک به موضوع رسیدگی کند.
مابقی خودروهای ترخیص شده نیز خودروهای متوقف در گمرکات کشور بودند که تشریفات گمرکی آنها در مهلت قانونی گذشته به پایان نرسیده بود و با مصوبه اخیر هیات وزیران فرصت اتمام تشریفات گمرکی برایشان فراهم شده بود.
در حالی 1500 دستگاه خودرو متروکه اعلام شده که با توجه به ممنوعیت واردات آنها و مغایرت با مقررات واردات ، احتمال اینکه به ضبط دولت درآید وجود دارد.
از حدود 12 هزار و 260 دستگاه خودرویی که طی سالهای گذشته وارد و با توجه به تغییر مقررات واردات خودرو و ممنوعیت ثبت سفارش آن و همچنین تغییر شرایط ارزی در گمرک و بنادر مانده بودند، از نیمه دوم سال 1397 طی رایزنیهای صورت گرفته دولت مهلتی را برای تعیین تکلیف این خودروها طبق ضوابطی مشخص کرد که به تدریج این مهلت تا چهار دوره تمدید شد و آخرین فرصت آن از 26 خرداد تا 26 شهریورماه امسال بود.
این در حالی است که در فرصت آخر حدود 3700 دستگاه دیگر در گمرک باقی مانده بود که بیش از 2000 دستگاه دارای پرونده قضایی بودن و طبق مصوبه هیات وزیران برای ترخیص هیچ نیازی به تمدید زمان نداشت و فقط بعد از حکم برائت امکان ترخیص داشتند، اما از سوی دیگر حدود 1100 دستگاه فاقد ثبت سفارش بوده و باید برای ترخیص آنها وزارت صمت نسبت به باز کردن ثبت سفارش اقدام میکرد. در عین حال که بیش از 70 دستگاه خودروهای ساخت و سفارش آمریکا بودند که طبق ضوابط واردات خودرو، واردات آنها ممنوع بود.
در حالی زمان آخر به پایان رسیده که خودروهای فاقد مجوز برای ترخیص مشمول قوانین متروکه شدند. تازهترین گزارش لطیفی - سخنگوی گمرک ایران- از این حکایت دارد که حدود 1500 دستگاه به دلیل دارا نبودن مجوزهای لازم و پایان مهلت های قانونی متروکه خواهند شد و برای تشریفات قانونی در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار می گیرند که از این تعداد 1100 دستگاه فاقد ثبت سفارش است.
همچنین در نیمه اول سال جاری گمرک اقدام به ترخیص 1190 دستگاه انواع خودرو به ارزش 22 میلیون و 215 هزار و 490 دلار کرده است که از این تعداد 670 خودرو متعلق به شرکت رامک خودرو بود که به دلیل داشتن شاکی در گمرک متوقف بودند اما با هماهنگی قضایی از گمرک خارج شد تا مقام قضایی خارج از گمرک به موضوع رسیدگی کند.
مابقی خودروهای ترخیص شده نیز خودروهای متوقف در گمرکات کشور بودند که تشریفات گمرکی آنها در مهلت قانونی گذشته به پایان نرسیده بود و با مصوبه اخیر هیات وزیران فرصت اتمام تشریفات گمرکی برایشان فراهم شده بود.
در حالی 1500 دستگاه خودرو متروکه اعلام شده که با توجه به ممنوعیت واردات آنها و مغایرت با مقررات واردات ، احتمال اینکه به ضبط دولت درآید وجود دارد.
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
فروش جنسیس G80 و GV70 هرمس خودرو آغاز شد قیمت گذاری دستوری، خودرو را به ابزار سوداگری تبدیل کرده است دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل میشود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو
شرایط فروش