کد خبر:
۱۲۶۰۵۴ ۱۵:۳۸
۱۳۹۹/۰۳/۲۷
چرا صادرات خودرو نداریم؟
پدال نیوز: یک کارشناس بازار خودرو میگوید: برای صادرات خودرو همانند عملکرد چینیها ابتدا باید یک برنامه 10 ساله داشت. افزایش کیفیت، کاهش قیمت تمام شده، افزایش خدمات پس از فروش و بروزرسانی مدلها از جمله شروطی است که باید خودروسازان به دنبال آن باشند.
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز به نقل از خط بازار، هفته گذشته بود که حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان در کنایهای به خودروسازان گفت:«اگر صادرات نداشته باشیم به روزگار خودروسازان دچار میشویم. اگر خودروسازان ما 30درصد از تولیدات خود را صادر کنند، مجبور میشوند کیفیت را بالا ببرند و قیمت را کاهش دهند.» آنچه از نگاه خودروسازان مشخص است با توجه به افزایش هزینههای تمام شده راهیابی خودروهای ایرانی به بازارهای جهانی کار راحتی نیست. از طرفی نیز تشدید تحریمها باعث شد که این صنعت حتی در بازارهای داخلی فلج شود و پاسخگوی نیاز داخل هم نباشد.
بخشی از کارشناسان خودرو میگویند برای صادرات خودرو باید کیفیت خودروها را افزایش و قیمت تمام شده کالاها را کاهش داد و گرنه چنانچه قرار باشد خودروسازان به همین رویه ادامه دهند هم قیمت خودرو در بازار داخل افزایش مییابد و هم کیفیتها.
در همین حال یک کارشناس بازار خودرو در پاسخ به این پرسش که چرا در زمان تشدید تحریمها قادر به صادرات خودرو به بازارهای منطقهای نبودهایم به خط بازار گفت: متاسفانه با تحقیقات به عمل آمده بیش از 28 سازمان دولتی بر روند تولید خودرو دخالت دارند، گاها قانون هم اعمال میکنند. اینکه باید صادرات خودرو داشته باشیم و به سمت رقابتپذیری خودروها قدم برداریم، حرف درستی است اما زیرساختها برای صادرات خودرو مهیا نیست. متاسفانه با تشدید تحریمها صنعت خودروسازی از کمبود قطعه رنج میبرد.
میرحسین کاکایی افزود: در تمام دنیا خودرو تنها کالایی است که قاچاق نمیشود، یعنی به دلیل میزان کسب درآمد و اشتغالزایی که برای کشورهای صنعتی به همراه دارد، این صنعت بسیار مهم تلقی میشود. این طور نیست که خودرو را امشب تولید کنیم و فردا به فکر صادرات این کالا باشیم. بلکه لازمه صادرات خودرو به تبادلات سیاسی و بهبود شاخص اقتصاد کلان باز میگردد.
او در ادامه اظهارکرد: برای صادرات خودرو همانند عملکرد چینیها ابتدا باید یک برنامه 10 ساله داشت. چنانچه به خاطر داشته باشیم زمانی که خودروسازان در حوزه خودرو ورود پیدا کردند خودروهای خود را با کمترین قیمت به بازارهای جهانی از جمله ایران صادر کردند. به مرور زمان نیز قیمت این خودروها افزایش و کیفیت آنها ارتقا یافت. در حقیقت صادرات خودرو با کمترین قیمت را باید سالها تحمل کرد و همچنین خدمات پس از فروش را ارتقا داد.
کاکایی گفت: افزایش کیفیت، کاهش قیمت تمام شده، افزایش خدمات پس از فروش و بروزرسانی مدلها از جمله شروطی است که باید خودروسازان به دنبال آن باشند. به عنوان مثال تیبا محصولی است که در دهه 80 مدل آن طراحی و در دهه 90 وارد بازار شد یعنی از زمان طراحی مدل تا زمان عرضه خودرو به بازار 10 سال طول کشید. این در حالی است که سایر خودروسازان در کوتاه مدت مدل مربوطه را براساس نیاز روز طراحی و بعد روانه بازار میکنند. چنانچه همین شرایط سیاسی و اقتصادی ادامهدار باشد ما نمیتوانیم خودرو به بازارها صادر کنیم.
بخشی از کارشناسان خودرو میگویند برای صادرات خودرو باید کیفیت خودروها را افزایش و قیمت تمام شده کالاها را کاهش داد و گرنه چنانچه قرار باشد خودروسازان به همین رویه ادامه دهند هم قیمت خودرو در بازار داخل افزایش مییابد و هم کیفیتها.
در همین حال یک کارشناس بازار خودرو در پاسخ به این پرسش که چرا در زمان تشدید تحریمها قادر به صادرات خودرو به بازارهای منطقهای نبودهایم به خط بازار گفت: متاسفانه با تحقیقات به عمل آمده بیش از 28 سازمان دولتی بر روند تولید خودرو دخالت دارند، گاها قانون هم اعمال میکنند. اینکه باید صادرات خودرو داشته باشیم و به سمت رقابتپذیری خودروها قدم برداریم، حرف درستی است اما زیرساختها برای صادرات خودرو مهیا نیست. متاسفانه با تشدید تحریمها صنعت خودروسازی از کمبود قطعه رنج میبرد.
میرحسین کاکایی افزود: در تمام دنیا خودرو تنها کالایی است که قاچاق نمیشود، یعنی به دلیل میزان کسب درآمد و اشتغالزایی که برای کشورهای صنعتی به همراه دارد، این صنعت بسیار مهم تلقی میشود. این طور نیست که خودرو را امشب تولید کنیم و فردا به فکر صادرات این کالا باشیم. بلکه لازمه صادرات خودرو به تبادلات سیاسی و بهبود شاخص اقتصاد کلان باز میگردد.
او در ادامه اظهارکرد: برای صادرات خودرو همانند عملکرد چینیها ابتدا باید یک برنامه 10 ساله داشت. چنانچه به خاطر داشته باشیم زمانی که خودروسازان در حوزه خودرو ورود پیدا کردند خودروهای خود را با کمترین قیمت به بازارهای جهانی از جمله ایران صادر کردند. به مرور زمان نیز قیمت این خودروها افزایش و کیفیت آنها ارتقا یافت. در حقیقت صادرات خودرو با کمترین قیمت را باید سالها تحمل کرد و همچنین خدمات پس از فروش را ارتقا داد.
کاکایی گفت: افزایش کیفیت، کاهش قیمت تمام شده، افزایش خدمات پس از فروش و بروزرسانی مدلها از جمله شروطی است که باید خودروسازان به دنبال آن باشند. به عنوان مثال تیبا محصولی است که در دهه 80 مدل آن طراحی و در دهه 90 وارد بازار شد یعنی از زمان طراحی مدل تا زمان عرضه خودرو به بازار 10 سال طول کشید. این در حالی است که سایر خودروسازان در کوتاه مدت مدل مربوطه را براساس نیاز روز طراحی و بعد روانه بازار میکنند. چنانچه همین شرایط سیاسی و اقتصادی ادامهدار باشد ما نمیتوانیم خودرو به بازارها صادر کنیم.
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل میشود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو خودرو در «فاز انتظار» توافق ورود خودروی پلاک منطقه آزاد تهران به ناوگان حمل و نقل عدم صدور مجوز برای تردد خودروهای مناطق آزاد در سرزمین اصلی خودرو در انتظار تکرار برجام هند در مسیر فناوری خودروهای خودران
شرایط فروش