آخرین به روز رسانی:
قیمت روز خودرو
شرایط فروش خودرو
مقایسه خودرو
تجربه رانندگی
کد خبر:
۱۲۳۱۸۸
۱۱:۵۷
۱۳۹۹/۰۲/۱۰
معاون سابق خصوصی سازی:

واگذاری به صورت سهام ممتاز انحصار دولت در خودروسازی را حفظ می کند

پدال نیوز: مهدی عقدایی گفت: در روش کنونی واگذاری ها دولت همچنان به دنبال حفظ مدیریت و کنترل خود در شرکت های خودروسازی است.
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز به نقل از خط بازار؛ یکی از برنامه های جدی دولت، واگذاری سهام دولتی برخی از شرکت ها به صورت صندوق های ETF است. در این صندوق ها، سهام ممتاز متعلق به دولت است و لذا در این واگذاری ها همچنان مدیریت و مالکیت دولت باقی می ماند. از این رو این سوال مطرح است که اساسا هدف از واگذاری به چنین روشی، خصوصی سازی بوده و یا کسب درآمد برای دولت با حفظ نفوذ مدیریتی؟

در این رابطه مهدی عقدایی، معاون سابق واگذاری سازمان خصوصی سازی معتقد است: اقدام دولت در واگذاری به صورت صندوق های ETF صرفا موجب کسب درآمد برای دولت می شود و جایگاه دولت حفظ می گردد.

وی در گفتگو اختصاصی با خط بازار با بیان اینکه خصوصی سازی واقعی، انتقال مالکیت و مدیریت است، گفت: در روش کنونی دولت هم مالکیت و هم مدیریت در اختیار دولت باقی می ماند.

عقدایی با اشاره به اینکه این روش مانند واگذاری سرقفلی است، خاطر نشان کرد: در نهادهای عمومی غیردولتی درست است مالکیت در اختیار دولت است ولی مدیریت تقریبا به دست بخش خصوصی صورت می گیرد.

وی افزود: به طور مثال سازمان تامین اجتماعی یک نهاد عمومی غیردولتی است که متعلق به آحاد کارگران است.

عضو سابق هیئت عامل سازمان خصوصی سازی گفت: به نظر من واگذاری به روش صندوق های ETF که سهام ممتاز در اختیار دولت است، خلاف اصل 44 قانون اساسی است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با واگذاری سهام دولت در شرکت های خودروسازی به صورت صندوق های ETF خصوصی سازی و کارایی لازم در این شرکت های رخ خواهد داد یا نه به خبرنگار خط بازار گفت: من فکر می کنم که اتفاق نخواهد افتاد و به نظر دولت برای آنکه انحصار را از دست ندهد و این شرکت ها به دست بخش خصوصی نیفتد مبادرت به چنین کاری نموده است.

معاون سابق سازمان خصوصی سازی گفت: ذهنیت من این است که دولت همچنان به دنبال حفظ مدیریت و کنترل خود در شرکت های خودروسازی است.

وی تصریح کرد: خودروسازی یک بنگاه فنی و صنعتی است و لذا اداره آن بایستی به دست بخش خصوصی و آن هم به صورت بلوکی قرار گیرد تا سهامداران اصلی آن بتوانند به خوبی آن را مدیریت کنند.
گزارش خطا
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار
فروش جنسیس G80 و GV70 هرمس خودرو آغاز شد قیمت گذاری دستوری، خودرو را به ابزار سوداگری تبدیل کرده است دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودرو‌های وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذی‌صلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبهه‌گیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج می‌شوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل می‌شود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو