کد خبر:
۱۲۲۵۹۰ ۱۲:۰۹
۱۳۹۹/۰۱/۳۱
زیان انباشه خودروسازان و قطعه سازان چقدر است؟
پدال نیوز- دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان گفت: محاسبات این انجمن نشان می دهد مجموع زیان انباشته خودروسازان و قطعهسازان کشور تا پایان سال ۹۸ به بیش از ۵۵ هزار میلیارد تومان رسیده است.
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز به نقل از ایرنا، آرش محبینژاد افزود: از این میزان، 45 هزار میلیارد تومان سهم زیان انباشته خودروسازان و 10 هزار میلیارد تومان سهم قطعه سازان است
به گفته این مقام صنفی، مشکل اساسی فراروی صنایع خودروسازی و قطعه سازی «قیمتگذاری دستوری» است و تا زمانی که به همین دلیل خودروسازان زیان سنگین بدهند، نمیتوانند نقدینگی مورد نیاز تولیدات خود را فراهم کنند.
وی تاکید کرد: از مسوولان انتظار میرود هر چه سریعتر مشکل قیمتگذاری دستوری را برای خودروسازان (و به تبع آن قطعهسازان) تعیین تکلیف کنند، زیرا در غیر این صورت سرمایههای خودروسازان و قطعهسازان هر روز کمتر شده و در نتیجه مجبور به تجدید ارزیابی میشوند که به معنای «روز از نو و روزی از نو شدن» است.
محبینژاد بیانداشت: در شرایط کنونی، سود اصلی در خودروسازی نصیب دلالان و واسطه ها میشود، زیرا خودروها را به قیمت دلخواه خود به فروش میرسانند، این در حالی است که خودروها به دلیل قیمتگذاری دستوری ارزان در کارخانه ها تولید میشود و گران به دست مردم میرسد.
وی درباره آخرین وضعیت قطعهسازان، افزود: از ابتدای امسال تاکنون پول ویژه ای به قطعهسازان پرداخت نشده و خودروسازان وضعیت نقدینگی خوبی ندارند.
به گزارش ایرنا، در ماههای گذشته هیات دولت تزریق نقدینگی 10 هزار میلیارد تومانی به صنعت خودرو را مصوب کرد. پس از آن در جلسهای در کمیسیون صنایع مجلس که در آن وزیر صنعت، نمایندگان بانکمرکزی، وزیر اقتصاد و نمایندگان بانکهای عامل حضور داشتند اعطای نیمی از این مبلغ یعنی پنج هزار میلیارد تومان به هر خودروساز برای تزریق به زنجیره تامین آن صورتجلسه شد، اما تا پایان سال 98 ایران خودرو دو هزار و 150 میلیارد تومان و سایپا یک هزار و 250 میلیارد تومان از این تسهیلات را توانستند جذب و بین زنجیره تامین توزیع کنند.
دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان خاطرنشانکرد: پیش نیاز استمرار تولید با تیراژ قابل قبول، تامین نقدینگی است و در حالی که قطعهسازان از ابتدای سال در 15 استان کشور بسیج شده و با تقبل همه ریسکها از جمله شیوع کرونا به تامین قطعات مورد نیاز خودروسازان پرداختند، اما اگر نقدینگی تامین نشود در ادامه، کار دچار توقف خواهد شد.
به گزارش ایرنا، معاونت طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت اهداف کمی تولید گروه محصولات منتخب در بخش صنعت را در سال «جهش تولید» اعلام کرد که بر پایه آن، تولید یک میلیون و 200 هزار دستگاه خودروی سواری و وانت از سوی خودروسازان برنامهریزی شده است.
سال گذشته خودروسازان در مجموع حدود 827 هزار دستگاه خودروی سواری و وانت تولید کرده بودند، اما برنامه اعلام شده برای امسال حکایت از رشد 45 درصدی تولید دارد.
به گفته این مقام صنفی، مشکل اساسی فراروی صنایع خودروسازی و قطعه سازی «قیمتگذاری دستوری» است و تا زمانی که به همین دلیل خودروسازان زیان سنگین بدهند، نمیتوانند نقدینگی مورد نیاز تولیدات خود را فراهم کنند.
وی تاکید کرد: از مسوولان انتظار میرود هر چه سریعتر مشکل قیمتگذاری دستوری را برای خودروسازان (و به تبع آن قطعهسازان) تعیین تکلیف کنند، زیرا در غیر این صورت سرمایههای خودروسازان و قطعهسازان هر روز کمتر شده و در نتیجه مجبور به تجدید ارزیابی میشوند که به معنای «روز از نو و روزی از نو شدن» است.
محبینژاد بیانداشت: در شرایط کنونی، سود اصلی در خودروسازی نصیب دلالان و واسطه ها میشود، زیرا خودروها را به قیمت دلخواه خود به فروش میرسانند، این در حالی است که خودروها به دلیل قیمتگذاری دستوری ارزان در کارخانه ها تولید میشود و گران به دست مردم میرسد.
وی درباره آخرین وضعیت قطعهسازان، افزود: از ابتدای امسال تاکنون پول ویژه ای به قطعهسازان پرداخت نشده و خودروسازان وضعیت نقدینگی خوبی ندارند.
به گزارش ایرنا، در ماههای گذشته هیات دولت تزریق نقدینگی 10 هزار میلیارد تومانی به صنعت خودرو را مصوب کرد. پس از آن در جلسهای در کمیسیون صنایع مجلس که در آن وزیر صنعت، نمایندگان بانکمرکزی، وزیر اقتصاد و نمایندگان بانکهای عامل حضور داشتند اعطای نیمی از این مبلغ یعنی پنج هزار میلیارد تومان به هر خودروساز برای تزریق به زنجیره تامین آن صورتجلسه شد، اما تا پایان سال 98 ایران خودرو دو هزار و 150 میلیارد تومان و سایپا یک هزار و 250 میلیارد تومان از این تسهیلات را توانستند جذب و بین زنجیره تامین توزیع کنند.
دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان خاطرنشانکرد: پیش نیاز استمرار تولید با تیراژ قابل قبول، تامین نقدینگی است و در حالی که قطعهسازان از ابتدای سال در 15 استان کشور بسیج شده و با تقبل همه ریسکها از جمله شیوع کرونا به تامین قطعات مورد نیاز خودروسازان پرداختند، اما اگر نقدینگی تامین نشود در ادامه، کار دچار توقف خواهد شد.
به گزارش ایرنا، معاونت طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت اهداف کمی تولید گروه محصولات منتخب در بخش صنعت را در سال «جهش تولید» اعلام کرد که بر پایه آن، تولید یک میلیون و 200 هزار دستگاه خودروی سواری و وانت از سوی خودروسازان برنامهریزی شده است.
سال گذشته خودروسازان در مجموع حدود 827 هزار دستگاه خودروی سواری و وانت تولید کرده بودند، اما برنامه اعلام شده برای امسال حکایت از رشد 45 درصدی تولید دارد.
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
فروش جنسیس G80 و GV70 هرمس خودرو آغاز شد قیمت گذاری دستوری، خودرو را به ابزار سوداگری تبدیل کرده است دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل میشود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو
شرایط فروش
پربازدیدترینها
پربحثترینها