کد خبر:
۱۲۰۱۰۶ ۱۵:۰۹
۱۳۹۸/۱۲/۱۰
چرا دولت به تولید ارز نمیدهد؟
واردات 4 میلیون حلقه لاستیک کامیون با ارز دولتی
پدال نیوز- رئیس انجمن تولید کنندگان تایر با گلایه از اینکه حدود ۳ ماه هست که بانک مرکزی ارزی به کارخانههای تایرسازی اختصاص نداده است،گفت: برای نوسازی خطوط تولید تنها ۵۰ میلیون دلار برای تمام تولیدکنندگان تایر کافی است.
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز به نقل از تسنیم، رضا گنجی در نشست خبری با بیان اینکه در حال حاضر در پیک تقاضا شب عید در بازار لاستیک هستیم، اظهارداشت: البته این شرایط تنها به خودروهای پراید، سمند و پژو مربوط است که تمام آنها در داخل کشور تولید میشود. امسال تولیدکنندگان تایر یک میلیون و 500 هزار حلقه لاستیک نسبت به سال گذشته تولید کرده اند که این رقم کاملاً درخواست داخلی را تأمین میکند.
وی با اشاره به اینکه صنعت تایر کشور 9 کارخانه دارد که بیش از 80 درصد تایر کشور را تامین میکنند، افزود: در 10 ماهه امسال این صنف 211 هزار تن تایر تولید کرده است که این میزان نسبت به سال گذشته 4 هزار تن بیشتر است.
گنجی در مورد ممنوعیت وارداتتایر نیز افزود: در حال حاضر 80 درصد از نیاز بازار از داخل تامین میشود و مابقی 20 درصد باقیمانده، بخش اعظمی مربوط به لاستیک های کامیون است که در حال حاضر این کسری هم برطرف شده است.
وی با گلایه از اینکه حدود 3 ماه هست که بانک مرکزی ارزی به کارخانههای تایرسازی اختصاص نداده است، تصریح کرد: حدود 30 درصد از مواد اولیه تایرسازی (مواد شیمیایی تایر) از طریق واردات و 70 درصد باقیمانده نیز از داخل کشور تامین می شود.
رئیس انجمن تولید کنندگان تایر گفت: تولیدکنندگان تنها 30 درصد ارز میگیرند اما تاجری که یک تایر کامل وارد می کند، 100 درصد ارز برای واردات دریافت میکند. مثلا اگر تایری 20 دلار قیمت داشته باشد، ما فقط 6 دلار ارز میگیریم، در صورتی که وارد کننده تایر تمامی 20 دلار را ارز دریافت میکند.
*واردات 4 میلیون حلقه لاستیک کامیون آنهم با ارز دولتی
وی با بیان اینکه ما نیازمند حمایت هستیم اما نیاز مالی نداریم، اضافه کرد: برای ما سوال است وقتی حدود 300 هزار حلقه لاستیک کامیون در کشور کمبود داریم چرا نزدیک به 4 میلیون حلقه لاستیک آنهم با ارز دولتی وارد کشور شده است.
رئیس انجمن تایرسازان با اشاره به اینکه یک پروژه تایری سازی در کردستان تعریف شده است، گفت: اگر این کارخانه راهاندازی شود، کشور از همه تایرها بینیاز خواهد شد و دیگر نیازی به واردات لاستیک نخواهد داشت. این پروژه مثلاً 150 میلیون ارز نیاز دارد و واردات ماشینآلات تایرسازی با ارز آزاد هیچ صرفهای نداره، چون بالاخره بعد از 10 سال استفاده ماشینآلات مستهلک میشود و این استهلاک قیمت تمام شده را افزایش می دهد.
وی با تأکید بر اینکه باید ارز مناسب در اختیار تولیدکننده قرار گیرد، اظهارداشت: برخی از تایرسازیها با زیان در حال تولید هستند برای رفع این موضوع به سازمان حمایت اعلام کردهایم که لاستیک برای آنها 3.5 میلیون تومان تمام می شود اما قیمت مصوب برای فروش 2 میلیون تومان است! این قیمت ها هر روز زیان تولیدکنندگان را افزایش خواهد داد.
به اعتقاد گنجی، رانت موجود در ارز دولتی در نهایت به توزیع کننده می رسد نه به کارخانه زیرا ما باید با قیمت مصوب بفروشیم. ارز دولتی تماماً رانت است و این ارز نه تنها به تایر، بلکه حتی به دیگر موارد دیگر نیز نباید ارز دولتی اختصاص پیدا کند.
رییس انجمن تولید کنندگان تایر با بیان اینکه اگر تنها 150 میلیون دلار ارز برای این صنف در نظر گرفته شود و یک کارخانه تایرسازی دیگر احداث خواهیم کرد، گفت: برای نوسازی خطوط قدیم نیز تنها 50 میلیون دلار برای تمام تولیدکنندگان تایر کافی است. این در حالی است که برای واردات تایر آن هم تنها تایر کامیون، 400 میلیون دلار ارز اختصاص پیدا کرده است.
وی با اشاره به اینکه صنعت تایر کشور 9 کارخانه دارد که بیش از 80 درصد تایر کشور را تامین میکنند، افزود: در 10 ماهه امسال این صنف 211 هزار تن تایر تولید کرده است که این میزان نسبت به سال گذشته 4 هزار تن بیشتر است.
گنجی در مورد ممنوعیت وارداتتایر نیز افزود: در حال حاضر 80 درصد از نیاز بازار از داخل تامین میشود و مابقی 20 درصد باقیمانده، بخش اعظمی مربوط به لاستیک های کامیون است که در حال حاضر این کسری هم برطرف شده است.
وی با گلایه از اینکه حدود 3 ماه هست که بانک مرکزی ارزی به کارخانههای تایرسازی اختصاص نداده است، تصریح کرد: حدود 30 درصد از مواد اولیه تایرسازی (مواد شیمیایی تایر) از طریق واردات و 70 درصد باقیمانده نیز از داخل کشور تامین می شود.
رئیس انجمن تولید کنندگان تایر گفت: تولیدکنندگان تنها 30 درصد ارز میگیرند اما تاجری که یک تایر کامل وارد می کند، 100 درصد ارز برای واردات دریافت میکند. مثلا اگر تایری 20 دلار قیمت داشته باشد، ما فقط 6 دلار ارز میگیریم، در صورتی که وارد کننده تایر تمامی 20 دلار را ارز دریافت میکند.
*واردات 4 میلیون حلقه لاستیک کامیون آنهم با ارز دولتی
وی با بیان اینکه ما نیازمند حمایت هستیم اما نیاز مالی نداریم، اضافه کرد: برای ما سوال است وقتی حدود 300 هزار حلقه لاستیک کامیون در کشور کمبود داریم چرا نزدیک به 4 میلیون حلقه لاستیک آنهم با ارز دولتی وارد کشور شده است.
رئیس انجمن تایرسازان با اشاره به اینکه یک پروژه تایری سازی در کردستان تعریف شده است، گفت: اگر این کارخانه راهاندازی شود، کشور از همه تایرها بینیاز خواهد شد و دیگر نیازی به واردات لاستیک نخواهد داشت. این پروژه مثلاً 150 میلیون ارز نیاز دارد و واردات ماشینآلات تایرسازی با ارز آزاد هیچ صرفهای نداره، چون بالاخره بعد از 10 سال استفاده ماشینآلات مستهلک میشود و این استهلاک قیمت تمام شده را افزایش می دهد.
وی با تأکید بر اینکه باید ارز مناسب در اختیار تولیدکننده قرار گیرد، اظهارداشت: برخی از تایرسازیها با زیان در حال تولید هستند برای رفع این موضوع به سازمان حمایت اعلام کردهایم که لاستیک برای آنها 3.5 میلیون تومان تمام می شود اما قیمت مصوب برای فروش 2 میلیون تومان است! این قیمت ها هر روز زیان تولیدکنندگان را افزایش خواهد داد.
به اعتقاد گنجی، رانت موجود در ارز دولتی در نهایت به توزیع کننده می رسد نه به کارخانه زیرا ما باید با قیمت مصوب بفروشیم. ارز دولتی تماماً رانت است و این ارز نه تنها به تایر، بلکه حتی به دیگر موارد دیگر نیز نباید ارز دولتی اختصاص پیدا کند.
رییس انجمن تولید کنندگان تایر با بیان اینکه اگر تنها 150 میلیون دلار ارز برای این صنف در نظر گرفته شود و یک کارخانه تایرسازی دیگر احداث خواهیم کرد، گفت: برای نوسازی خطوط قدیم نیز تنها 50 میلیون دلار برای تمام تولیدکنندگان تایر کافی است. این در حالی است که برای واردات تایر آن هم تنها تایر کامیون، 400 میلیون دلار ارز اختصاص پیدا کرده است.
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل میشود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو
شرایط فروش
پربازدیدترینها
پربحثترینها