کد خبر:
۱۲۰۰۶۱ ۰۸:۱۰
۱۳۹۸/۱۲/۱۰
جابهجایی خانوادگی سهام برای خروج از ورشکستگی
پدال نیوز: پیشبینیها در مورد خریدار سهام پارسخودرو در شرکتهای سایپاسیتروئن، سایپایدک و طیف سایپا درست از آب درآمد و سایپا (بهعنوان سهامدار و مالک پارس خودرو) صاحب این سهام شد.
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز به نقل از دنیای اقتصاد : پیشبینیها در مورد خریدار سهام پارسخودرو در شرکتهای سایپاسیتروئن، سایپایدک و طیف سایپا درست از آب درآمد و سایپا (بهعنوان سهامدار و مالک پارس خودرو) صاحب این سهام شد.
پس از اعلام صورتهای مالی نیمسال نخست سه خودروساز بزرگ کشور به بورس، مشخص شد ایرانخودرو، سایپا و پارسخودرو با توجه به ارقام ثبت شده برای زیان انباشتهشان، وارد محدوده ورشکستگی شدهاند. طبق ماده ۱۴۱ قانون تجارت، هر وقت زیان انباشته شرکتی بورسی از نصف سرمایه ثبتی آن بیشتر شود، آن شرکت ورشکسته به حساب میآید. بر این اساس، هیاتمدیره شرکت باید نسبت به برگزاری جلسه فوقالعاده اقدام و نسبت به چگونگی ادامه فعالیت، بررسیهای لازم صورت گیرد. از آنجاکه زیان انباشته پارسخودرو بیش از سه هزار و ۵۶۲ میلیارد تومان تا پایان شهریور امسال بود، این شرکت نیز عملا ورشکسته و باید نسبت به خروج از این شرایط، اقدامات لازم را انجام میداد. از همین رو، پارسخودروییها نیز مانند ایرانخودرو و سایپا تصمیم گرفتند به واسطه افزایش سرمایه یا تجدید ارزیابی از شمول این ماده قانونی خارج شوند. گویا پارسخودرو راهکار اصلی در خروج از ورشکستگی را افزایش سرمایه از محل فروش سهام زیرمجموعههای خود دیده و بر این اساس، چندی پیش اعلام کرد سهام خود در شرکتهای سایپاسیتروئن، سایپایدک و طیف سایپا را از طریق مزایده واگذار میکند. پیشتر یک کارشناس امور مالی در گفتوگو با «دنیای اقتصاد» تاکید کرد که سهام به مزایده گذاشته شده، به خارج از گروه خودروسازی سایپا واگذار نخواهند شد. وی عنوان کرد که توجیهی ندارد سهام شرکتهای سایپاسیتروئن، سایپایدک و طیف سایپا به خارج از مجموعه واگذار شود، ضمن آنکه هدف از واگذاری آنها، افزایش سرمایه و خروج از ورشکستگی است نه جذب نقدینگی.
حالا آنطور که پارسخودرو رسما به بورس اعلام کرده، هر سه سهام به مزایده گذاشته شده را سایپا بهعنوان تنها خریدار، در اختیار گرفته است. در اطلاعیه پارس خودرو آمده که «پیرو اطلاعیه منتشره در روزنامه مورخ بیست و سوم بهمن ۹۸، مبنی بر فروش سهام شرکتهای سایپاسیتروئن، سایپایدک و طیف سایپا بهصورت یکجا، جلسه بازگشایی پاکتهای شرکت در مزایده، در تاریخ ششم اسفند امسال برگزار شد.» در ادامه این اطلاعیه، پارس خودرو اعلام کرده «شرکت سایپا بهعنوان تنها خریدار ۵۰ درصد از سهام سایپاسیتروئن، ۱۰۰ درصد سهام شرکت صنایع رنگ و رزین طیف سایپا و ۴۵ درصد از سهام شرکت بازرگانی سایپایدک، بهعنوان برنده اعلام شد.» همچنین طبق اعلام پارسخودرو، مبلغ مورد توافق میان سایپا و پارسخودرو برای واگذاری سهامهای موردنظر، بیش از چهار هزار و ۳۳۰ میلیارد و ۱۵۲ میلیون تومان است. البته ظاهرا قرار نیست فعلا پولی میان دو طرف رد و بدل شود و این احتمال هست که در آینده، مبلغ موردنظر در اختیار پارس خودرو قرار گیرد. این مبلغ بهعنوان افزایش سرمایه پارسخودرو به بورس اعلام میشود تا سومین خودروساز بزرگ ایران از شمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت و ورشکستگی خارج شود.
پس از اعلام صورتهای مالی نیمسال نخست سه خودروساز بزرگ کشور به بورس، مشخص شد ایرانخودرو، سایپا و پارسخودرو با توجه به ارقام ثبت شده برای زیان انباشتهشان، وارد محدوده ورشکستگی شدهاند. طبق ماده ۱۴۱ قانون تجارت، هر وقت زیان انباشته شرکتی بورسی از نصف سرمایه ثبتی آن بیشتر شود، آن شرکت ورشکسته به حساب میآید. بر این اساس، هیاتمدیره شرکت باید نسبت به برگزاری جلسه فوقالعاده اقدام و نسبت به چگونگی ادامه فعالیت، بررسیهای لازم صورت گیرد. از آنجاکه زیان انباشته پارسخودرو بیش از سه هزار و ۵۶۲ میلیارد تومان تا پایان شهریور امسال بود، این شرکت نیز عملا ورشکسته و باید نسبت به خروج از این شرایط، اقدامات لازم را انجام میداد. از همین رو، پارسخودروییها نیز مانند ایرانخودرو و سایپا تصمیم گرفتند به واسطه افزایش سرمایه یا تجدید ارزیابی از شمول این ماده قانونی خارج شوند. گویا پارسخودرو راهکار اصلی در خروج از ورشکستگی را افزایش سرمایه از محل فروش سهام زیرمجموعههای خود دیده و بر این اساس، چندی پیش اعلام کرد سهام خود در شرکتهای سایپاسیتروئن، سایپایدک و طیف سایپا را از طریق مزایده واگذار میکند. پیشتر یک کارشناس امور مالی در گفتوگو با «دنیای اقتصاد» تاکید کرد که سهام به مزایده گذاشته شده، به خارج از گروه خودروسازی سایپا واگذار نخواهند شد. وی عنوان کرد که توجیهی ندارد سهام شرکتهای سایپاسیتروئن، سایپایدک و طیف سایپا به خارج از مجموعه واگذار شود، ضمن آنکه هدف از واگذاری آنها، افزایش سرمایه و خروج از ورشکستگی است نه جذب نقدینگی.
حالا آنطور که پارسخودرو رسما به بورس اعلام کرده، هر سه سهام به مزایده گذاشته شده را سایپا بهعنوان تنها خریدار، در اختیار گرفته است. در اطلاعیه پارس خودرو آمده که «پیرو اطلاعیه منتشره در روزنامه مورخ بیست و سوم بهمن ۹۸، مبنی بر فروش سهام شرکتهای سایپاسیتروئن، سایپایدک و طیف سایپا بهصورت یکجا، جلسه بازگشایی پاکتهای شرکت در مزایده، در تاریخ ششم اسفند امسال برگزار شد.» در ادامه این اطلاعیه، پارس خودرو اعلام کرده «شرکت سایپا بهعنوان تنها خریدار ۵۰ درصد از سهام سایپاسیتروئن، ۱۰۰ درصد سهام شرکت صنایع رنگ و رزین طیف سایپا و ۴۵ درصد از سهام شرکت بازرگانی سایپایدک، بهعنوان برنده اعلام شد.» همچنین طبق اعلام پارسخودرو، مبلغ مورد توافق میان سایپا و پارسخودرو برای واگذاری سهامهای موردنظر، بیش از چهار هزار و ۳۳۰ میلیارد و ۱۵۲ میلیون تومان است. البته ظاهرا قرار نیست فعلا پولی میان دو طرف رد و بدل شود و این احتمال هست که در آینده، مبلغ موردنظر در اختیار پارس خودرو قرار گیرد. این مبلغ بهعنوان افزایش سرمایه پارسخودرو به بورس اعلام میشود تا سومین خودروساز بزرگ ایران از شمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت و ورشکستگی خارج شود.
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل میشود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو خودرو در «فاز انتظار» توافق ورود خودروی پلاک منطقه آزاد تهران به ناوگان حمل و نقل عدم صدور مجوز برای تردد خودروهای مناطق آزاد در سرزمین اصلی خودرو در انتظار تکرار برجام هند در مسیر فناوری خودروهای خودران
شرایط فروش