کد خبر:
۱۱۹۴۵۴ ۱۴:۴۹
۱۳۹۸/۱۱/۲۹
مصوبه دولت کمکی به ترخیص خودروهای دپو شده نمیکند
پدال نیوز: دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: مصوبه اخیر دولت کمکی به ترخیص خودروهای دپو شده نمیکند و بیشتر خودروها قابلیت ترخیص از گمرک را نخواهند داشت.
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز، مهدی دادفر در مورد مصوبه اخیر دولت برای ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک اظهار کرد: طبق این مصوبه خودروهایی که دارای قبض انبار و مجوز ثبت سفارش باشند قابلیت ترخیص از گمرک را خواهند داشت که این موضوع شامل حال بخش زیادی از خودروهای دپو شده، نمیشود.
وی ادامه داد: حدود 2 سال است 5 هزار دستگاه خودروی وارداتی در گمرک دپو شده که حدود 9 هزار دستگاه را مرجع قضایی به هر دلیلی توقیف کرده و 4 هزار دستگاه خودروهای باقیمانده نیز در گمرک دپو شدهاند.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو تصریح کرد: تا دو سال پیش عرف بر این بود که خودروی خارجی به کشور وارد میشد و پس از آن، ثبت سفارش صورت میگرفت اما دولت یک شبه سامانه ثبت سفارش را بست و واردکنندگانی که خودرو آورده بودند با مشکل عدم ثبت سفارش روبرو شدند.
دادفر بیان داشت: پس از این مسأله مصوبهای صادر شد که بر اساس آن خودروهایی قابلیت ترخیص از گمرک را داشتند که دارای قبض انبار و ثبت سفارش باشند در حالی که اگر واردکنندهای دارای این دو مدرک بود اصلاً دولت نمیتوانست خودروهایش را در گمرک نگه دارد و در این صورت میتوانست با حکم قضایی پول خودرو را از خزانه برداشت کند.
وی با بیان اینکه بیشتر خودروهای دپو شده در گمرک دارای ثبت سفارش نیستند، گفت: جدای از موضوع ثبت سفارش غیرقانونی بخشی از خودروها، واردکنندگان طبق عرف عمل کرده و قرار بود بعد از وارد کردن خودروها نسبت به ثبت سفارش آنها اقدام کنند که این کار عملی نشد.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو توضیح داد: واردکنندگان خودرو ابتدای هر سال برای واردات تعدادی خودرو در سامانه، ثبت سفارش انجام میدادند و پس از وارد کردن خودروها نسبت به اعلام مشخصات آنها در سامانه و تکمیل فرایند ثبت سفارش اقدام میکردند. به این ترتیب ثبت سفارش اولیه برای واردات خودروها به صورت کلی در سایت ثبت سفارش صورت گرفته بود ولی زمانی که سایت را بستند این ثبت سفارشها نیز آرشیو شد و صفحات برای واردکردن اطلاعات تکمیلی بسته شد.
تا دو سال پیش عرف این بود که خودروی خارجی به کشور وارد میشد، سپس ثبت سفارش صورت میگرفت اما دولت یک شبه سامانه ثبت سفارش را بست و واردکنندگانی که خودرو آورده بودند با مشکل عدم ثبت سفارش روبرو شدند.
وی تصریح کرد: البته طبق قانون باید ابتدا ثبت سفارش در سایت صورت میگرفت و بعد از آن برای واردات اقدام میشد اما چرا مسئولان طی 5، 6 سال گذشته به فکر اجرای قانون نبودند و یک شبه برای این کار تصمیم گرفتند؟
دادفر ادامه داد: اختلافنظرهایی در مورد ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک وجود دارد به طوری که از نظر وزارت اقتصاد با مصوبه اخیر دولت علاوه بر کسب درآمد توسط دولت، امکان خلوت شدن گمرکات نیز فراهم میشود ولی وزارت صنعت به دلیل آسیبهایی که از واردات خودرو و ایجاد فساد در زمینه ثبت سفارشها دیده است میخواهد انتقام سختی بابت اتفاقاتی که در مورد سازمان توسعه تجارت افتاد، بگیرد.
وی تأکید کرد: اگر ما سکوت میکردیم و برای ثبت سفارش واردات خودرو رشوه میدادیم شاید الان حتی واردات خودرو هم آزاد هم بود اما ما به وجود فساد اعتراض کردیم و حالا هم تاوان آن را میپردازیم وگرنه موضوع واردات خودرو به دلیل نرخ ارز با چالش روبرو نشده است.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو افزود: برای واردات 5 هزار دستگاه خودرو ارز زیادی مصرف نخواهد شد زیرا اگر به طور متوسط قیمت هر خودرو را 30 هزار دلار در نظر بگیریم، رقم زیادی بابت این واردات پرداخت نمیشود.
منبع: فارس
انتهای پیام/
وی ادامه داد: حدود 2 سال است 5 هزار دستگاه خودروی وارداتی در گمرک دپو شده که حدود 9 هزار دستگاه را مرجع قضایی به هر دلیلی توقیف کرده و 4 هزار دستگاه خودروهای باقیمانده نیز در گمرک دپو شدهاند.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو تصریح کرد: تا دو سال پیش عرف بر این بود که خودروی خارجی به کشور وارد میشد و پس از آن، ثبت سفارش صورت میگرفت اما دولت یک شبه سامانه ثبت سفارش را بست و واردکنندگانی که خودرو آورده بودند با مشکل عدم ثبت سفارش روبرو شدند.
دادفر بیان داشت: پس از این مسأله مصوبهای صادر شد که بر اساس آن خودروهایی قابلیت ترخیص از گمرک را داشتند که دارای قبض انبار و ثبت سفارش باشند در حالی که اگر واردکنندهای دارای این دو مدرک بود اصلاً دولت نمیتوانست خودروهایش را در گمرک نگه دارد و در این صورت میتوانست با حکم قضایی پول خودرو را از خزانه برداشت کند.
وی با بیان اینکه بیشتر خودروهای دپو شده در گمرک دارای ثبت سفارش نیستند، گفت: جدای از موضوع ثبت سفارش غیرقانونی بخشی از خودروها، واردکنندگان طبق عرف عمل کرده و قرار بود بعد از وارد کردن خودروها نسبت به ثبت سفارش آنها اقدام کنند که این کار عملی نشد.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو توضیح داد: واردکنندگان خودرو ابتدای هر سال برای واردات تعدادی خودرو در سامانه، ثبت سفارش انجام میدادند و پس از وارد کردن خودروها نسبت به اعلام مشخصات آنها در سامانه و تکمیل فرایند ثبت سفارش اقدام میکردند. به این ترتیب ثبت سفارش اولیه برای واردات خودروها به صورت کلی در سایت ثبت سفارش صورت گرفته بود ولی زمانی که سایت را بستند این ثبت سفارشها نیز آرشیو شد و صفحات برای واردکردن اطلاعات تکمیلی بسته شد.
تا دو سال پیش عرف این بود که خودروی خارجی به کشور وارد میشد، سپس ثبت سفارش صورت میگرفت اما دولت یک شبه سامانه ثبت سفارش را بست و واردکنندگانی که خودرو آورده بودند با مشکل عدم ثبت سفارش روبرو شدند.
وی تصریح کرد: البته طبق قانون باید ابتدا ثبت سفارش در سایت صورت میگرفت و بعد از آن برای واردات اقدام میشد اما چرا مسئولان طی 5، 6 سال گذشته به فکر اجرای قانون نبودند و یک شبه برای این کار تصمیم گرفتند؟
دادفر ادامه داد: اختلافنظرهایی در مورد ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک وجود دارد به طوری که از نظر وزارت اقتصاد با مصوبه اخیر دولت علاوه بر کسب درآمد توسط دولت، امکان خلوت شدن گمرکات نیز فراهم میشود ولی وزارت صنعت به دلیل آسیبهایی که از واردات خودرو و ایجاد فساد در زمینه ثبت سفارشها دیده است میخواهد انتقام سختی بابت اتفاقاتی که در مورد سازمان توسعه تجارت افتاد، بگیرد.
وی تأکید کرد: اگر ما سکوت میکردیم و برای ثبت سفارش واردات خودرو رشوه میدادیم شاید الان حتی واردات خودرو هم آزاد هم بود اما ما به وجود فساد اعتراض کردیم و حالا هم تاوان آن را میپردازیم وگرنه موضوع واردات خودرو به دلیل نرخ ارز با چالش روبرو نشده است.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو افزود: برای واردات 5 هزار دستگاه خودرو ارز زیادی مصرف نخواهد شد زیرا اگر به طور متوسط قیمت هر خودرو را 30 هزار دلار در نظر بگیریم، رقم زیادی بابت این واردات پرداخت نمیشود.
منبع: فارس
انتهای پیام/
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل میشود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو خودرو در «فاز انتظار» توافق ورود خودروی پلاک منطقه آزاد تهران به ناوگان حمل و نقل عدم صدور مجوز برای تردد خودروهای مناطق آزاد در سرزمین اصلی خودرو در انتظار تکرار برجام هند در مسیر فناوری خودروهای خودران
شرایط فروش