کد خبر:
۱۱۷۷۹۷ ۰۹:۰۳
۱۳۹۸/۱۱/۰۲
بدعهدی جدید در خودروسازی ایران
وقتی خودروهای تکمیل وجه شده، تحویل نمیشوند
پدال نیوز: بدعهدی خودروسازان کشور به ویژه در تحویل محصولات ثبتنامی همچنان ادامه دارد و هر چند وقت یکبار اطلاعیهای عجیب تر از قبل در این مورد صادر میکنند.
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز به نقل از دنیای اقتصاد: اینکه خودروهای ثبتنامی در تاریخ مقرر تحویل نمیشود و گاهی حتی مشخصات محصول (مثلا رنگ) نیز تغییر میکند، دیگر برای مشتریان ایرانی عادی شده و چندان تعجب آور نیست. این در حالی است که طی امسال خودروسازان، دو اقدام عجیب دیگر را به لیست بدعهدیهای خود اضافه کردهاند. مورد نخست، به عدم تحویل خودروهای ثبتنامی با وجود تکمیل وجه مشتریان مربوط میشود. داستان از این قرار است که خودروسازان طی چند ماه گذشته برای برخی مشتریان (ثبتنامکنندگان در طرحهای پیش فروش) دعوتنامه ارسال و از آنها خواستهاند نسبت به تکمیل وجه پیش خرید خود اقدام کنند. طبق عرف، پس از ارسال دعوتنامه و تکمیل وجه، خودروسازان باید تا ۳۰ روز کاری نسبت به تحویل محصولات ثبتنامی اقدامات لازم را انجام دهند. این در شرایطی است که برخی مشتریان به «دنیای اقتصاد» میگویند با وجود تکمیل وجه و گذشت چند ماه، هنوز خودرو آنها تحویل نشده است. یکی از این مشتریان میگوید: شهریور سال گذشته برای خرید ساینا ثبتنام کردم؛ اما در موعد مقرر موفق به دریافت آن نشده است. وی میافزاید: مرداد امسال برای بنده دعوتنامه ارسال شد، بنابراین نسبت به تکمیل وجه اقدام کردم. این مشتری تاکید میکند:با وجود آنکه بیش از چهار ماه از تکمیل وجه من میگذرد، سایپا هنوز خودرو بنده را تحویل نداده و وقتی به نمایندگی نیز مراجعه میکنم، میگویند خودرو نداریم و شاید بعد از عید تحویل دهیم.
با توجه به اظهارات این مشتری (بهعنوان یکی از مشتریان معترض به عدم تحویل خودرو از سوی خودروسازان) این پرسش پیش میآید که وقتی قرار نیست خودرویی تحویل شود، چرا از مشتریان میخواهند نسبت به تکمیل وجه اقدام شود؟ اگر هم تکمیل وجه صورت میگیرد، پس چرا خودرو را تحویل نمیدهند؟
اما مورد دوم به جایگزینی خودروهای ثبتنامی مربوط میشود. اینکه به خصوص در دوران تحریم، خودروهای ثبتنامی (پیشفروشی) جایگزین شوند، موضوع عجیب و غریبی برای مشتریان ایرانی نیست، اما نکته این ماجرا هم به «تکمیل وجه» برمیگردد. معمولا وقتی قرار است خودرویی به دلیل مشکلات تولید، جایگزین شود، این اقدام تا قبل از تکمیل وجه صورت میگیرد، حال آنکه در حال حاضر اتفاق دیگری رخ داده است. بر این اساس، ایران خودرو اخیرا اعلام کرده توان تحویل دنا پلاس و سمند سورن را ندارد و مشتریان میتوانند به جای این دو محصول، پژو پارس دریافت کنند. این در حالی است که از مشتریان دنا و سورن پیش تر خواسته شده تا نسبت به تکمیل وجه اقدام کنند. در واقع، ایران خودرو پس از تکمیل وجه مشتریان این دو محصول، طرح جایگزینی را به آنها پیشنهاد داده است. هرچند با توجه به تحریم صنعت خودروی ایران از سوی آمریکا و مشکلات داخلی اقتصاد، تاخیر در تحویل و حتی جایگزینی برخی محصولات (مونتاژیهایی که شرکتهای مادر آنها از ایران رفته و تامین قطعه انجام نمیدهند) تا حدی پذیرفتنی است، اما اقدامات اخیر خودروسازان برای مشتریان قابل هضم نیست. اینکه از مشتریان خواسته شود تکمیل وجه کنند و سپس ماهها بگذرد و خودرویی تحویل نشود، یا محصول ثبتنامی تغییر کند، به هیچ وجه با اصول مشتری مداری همخوانی ندارد. اینگونه بدعهدیها طبعا منجر به بیاعتمادی و بغض بیشتر مشتریان نسبت به خودروسازان کشور خواهد شد، موضوعی که گویا چندان اهمیتی برای متولیان صنعت خودرو در ایران ندارد.
با توجه به اظهارات این مشتری (بهعنوان یکی از مشتریان معترض به عدم تحویل خودرو از سوی خودروسازان) این پرسش پیش میآید که وقتی قرار نیست خودرویی تحویل شود، چرا از مشتریان میخواهند نسبت به تکمیل وجه اقدام شود؟ اگر هم تکمیل وجه صورت میگیرد، پس چرا خودرو را تحویل نمیدهند؟
اما مورد دوم به جایگزینی خودروهای ثبتنامی مربوط میشود. اینکه به خصوص در دوران تحریم، خودروهای ثبتنامی (پیشفروشی) جایگزین شوند، موضوع عجیب و غریبی برای مشتریان ایرانی نیست، اما نکته این ماجرا هم به «تکمیل وجه» برمیگردد. معمولا وقتی قرار است خودرویی به دلیل مشکلات تولید، جایگزین شود، این اقدام تا قبل از تکمیل وجه صورت میگیرد، حال آنکه در حال حاضر اتفاق دیگری رخ داده است. بر این اساس، ایران خودرو اخیرا اعلام کرده توان تحویل دنا پلاس و سمند سورن را ندارد و مشتریان میتوانند به جای این دو محصول، پژو پارس دریافت کنند. این در حالی است که از مشتریان دنا و سورن پیش تر خواسته شده تا نسبت به تکمیل وجه اقدام کنند. در واقع، ایران خودرو پس از تکمیل وجه مشتریان این دو محصول، طرح جایگزینی را به آنها پیشنهاد داده است. هرچند با توجه به تحریم صنعت خودروی ایران از سوی آمریکا و مشکلات داخلی اقتصاد، تاخیر در تحویل و حتی جایگزینی برخی محصولات (مونتاژیهایی که شرکتهای مادر آنها از ایران رفته و تامین قطعه انجام نمیدهند) تا حدی پذیرفتنی است، اما اقدامات اخیر خودروسازان برای مشتریان قابل هضم نیست. اینکه از مشتریان خواسته شود تکمیل وجه کنند و سپس ماهها بگذرد و خودرویی تحویل نشود، یا محصول ثبتنامی تغییر کند، به هیچ وجه با اصول مشتری مداری همخوانی ندارد. اینگونه بدعهدیها طبعا منجر به بیاعتمادی و بغض بیشتر مشتریان نسبت به خودروسازان کشور خواهد شد، موضوعی که گویا چندان اهمیتی برای متولیان صنعت خودرو در ایران ندارد.
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل میشود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو
شرایط فروش
پربازدیدترینها
پربحثترینها