کد خبر:
۱۱۷۶۵۳ ۱۷:۱۸
۱۳۹۸/۱۰/۲۹
صنعت خودرو ابزار سیاسی دولتها
پدال نیوز: تجربه و شواهد نشان داده که نگاه دولتها به صنعت خودرو و دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور سیاسی است.
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز به نقل از خط بازار" آنها شرکتهای خودروسازی را ابزاری برای تعامل سازنده با جریانهای گوناگون سیاسی میدانند. حضور افراد متعدد دولتی، سیاسی، امنیتی، نماینده مجلس شورای اسلامی، آقازاده و... در شرکتهای تابع خودروسازی فقط یک مصداق بارز از حاکمیت چنین نگاهی است.
در شرکتی که منافع سیاسی بر اولویتهای اقتصادی غلبه میکند، بهطور قطع تصمیمهای سیاسی گرفته میشود تا اقتصادی؛ بنابراین خروجی آن افزایش هزینهها، کاهش بهرهوری، شفاف نبودن عملکردها، تحمیل تکالیف غیراقتصادی، مازاد نیروی انسانی و... میشود. از چنین شرکتی غیر از افزایش زیان انباشته انتظار دیگری نمیرود.
دولت نهتنها در شرکتهای خودروسازی، بلکه در هیچ صنعت دیگری نیز یک بنگاهدار موفق نبوده است. موفقیت در بنگاهداری منوطبه رعایت اصول اقتصادی و فنی براساس بالاترین بهرهوری است. موضوعی که در مدل مدیریتی دولت(به معنای عام) مفهومی ندارد.
عمر کوتاه، عدم بلوغ سیاسی، انحصارگرایی مدیریتی، حزبینگری بهجای ملیگرایی دولتها سبب شده شرکتهای خودروسازی بهنوعی قربانی شوند؛ خودروسازی که حجم بالایی از سرمایهها و نیروی انسانی آن در دهها شرکت زیرمجموعه فریز و غیربهرهور صرف میشود.
حد نهایت نگاه سیاسی دولتها به صنعت خودرو آنجایی نمایان میشود که مدیرعامل دو شرکت خودروساز بزرگ کشور با نظر دولت انتخاب میشوند درحالیکه سهم دولت در سهام آنها حداقل است. این عطش به استفاده حداکثری سیاسی از صنعت خودرو ریشهکن نخواهد شد مگر با قطع رابطه حقوقی. به بیان دیگر زمانی میتوان مصیبتهای صنعت خودرو را حل کرد که دست دولت بهطور نخست توسعه صنعت خودرو تاکید میشود.
در شرکتی که منافع سیاسی بر اولویتهای اقتصادی غلبه میکند، بهطور قطع تصمیمهای سیاسی گرفته میشود تا اقتصادی؛ بنابراین خروجی آن افزایش هزینهها، کاهش بهرهوری، شفاف نبودن عملکردها، تحمیل تکالیف غیراقتصادی، مازاد نیروی انسانی و... میشود. از چنین شرکتی غیر از افزایش زیان انباشته انتظار دیگری نمیرود.
دولت نهتنها در شرکتهای خودروسازی، بلکه در هیچ صنعت دیگری نیز یک بنگاهدار موفق نبوده است. موفقیت در بنگاهداری منوطبه رعایت اصول اقتصادی و فنی براساس بالاترین بهرهوری است. موضوعی که در مدل مدیریتی دولت(به معنای عام) مفهومی ندارد.
عمر کوتاه، عدم بلوغ سیاسی، انحصارگرایی مدیریتی، حزبینگری بهجای ملیگرایی دولتها سبب شده شرکتهای خودروسازی بهنوعی قربانی شوند؛ خودروسازی که حجم بالایی از سرمایهها و نیروی انسانی آن در دهها شرکت زیرمجموعه فریز و غیربهرهور صرف میشود.
حد نهایت نگاه سیاسی دولتها به صنعت خودرو آنجایی نمایان میشود که مدیرعامل دو شرکت خودروساز بزرگ کشور با نظر دولت انتخاب میشوند درحالیکه سهم دولت در سهام آنها حداقل است. این عطش به استفاده حداکثری سیاسی از صنعت خودرو ریشهکن نخواهد شد مگر با قطع رابطه حقوقی. به بیان دیگر زمانی میتوان مصیبتهای صنعت خودرو را حل کرد که دست دولت بهطور نخست توسعه صنعت خودرو تاکید میشود.
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
فروش جنسیس G80 و GV70 هرمس خودرو آغاز شد قیمت گذاری دستوری، خودرو را به ابزار سوداگری تبدیل کرده است دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل میشود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو
شرایط فروش