کد خبر:
۱۱۵۹۵۵ ۱۰:۴۲
۱۳۹۸/۰۹/۲۹
نقد یک اظهار نظر مشهور اما نادرست
خودروسازان بازار را ملتهب نمیکنند
پدال نیوز: خودروساز و اصولاً هر بنگاه اقتصادی دیگری، از التهاب نه تنها سود نمیبرد بلکه در بلندمدت، چند برابر انتفاع لحظهای را که از چنین التهابهایی حاصل میآید از کف خواهد داد.......
به گزارش "پدال نیوز"
خوب است که همهی سیاستمداران و رسانهها در اظهار نظرهای خود امر واقع و اخلاق را مد نظر خود قرار دهند و با اظهارات نادرست، به التهاب و تشویش ذهن مردم دست نزنند.
به گزارش پایگاه خبری پدال نیوز، هر از گاه، از گوشه و کنار میدان سیاست، اظهار نظرهایی از این دست به گوش میرسد که خودروسازها با نرخگذاریهای خود بازار خودرو و بازارهای متاثر از آن را ملتهب میکنند. نمونهی اخیر چنین اظهاراتی را باید در حجت الاسلام حسین سبحانینیا، نمایندهی سابق مجلس که در دور هشتم و نهم افتخار نمایندگی مردم شریف شهرستان را داشته جست. ایشان در گفتوگو با خبرگزاری دانشجو فرمودهاند که «گرانی بنزین تاثیرات اقتصادی بر معیشت مردم برجا گذاشته است؛ بعضاً دستگاههای دولتی مانند شرکت های خودرویی که تولید کننده هستند، با افزایش قیمتها به گرانیها دامن میزنند.» و گرچه این یک بخش بسیار کوچک و حاشیهای از گفتوگوی ایشان بوده، خبرنگار محترم و سردبیر گرامی خبرگزاری فوقالذکر، همین بخش را به تیتر گفتوگو تبدیل کردهاند و تعمیم دادهاند که: «شرکتهای خودروسازی با افزایش قیمت به گرانی دامن میزنند»
اما در پاسخ این خبرگزاری و این نمایندهی محترم سابق و دیگر سیاستمداران گرامی باید در نظر گرفت که فارغ از سیاست، در میدان اقتصاد جهان وجهی دیگر دارد و اولویت در آن حفظ ثبات و امنیت اقتصادی است. خودروساز و اصولاً هر بنگاه اقتصادی دیگری، از التهاب نه تنها سود نمیبرد بلکه در بلندمدت، چند برابر انتفاع لحظهای را که از چنین التهابهایی حاصل میآید از کف خواهد داد. از همین روست که خودروسازان برای کنترل بازار و به تعادل رسیدن بازار در نوبتهای مختلف فروش فوری و پیشفروشها و شیوههای دیگر فروش را در سال جاری اجرا کردند که این روند همچنان ادامه دارد.
با این همه و فارغ از این موضوع که در جای خود قابل طرح و بحث است، همچنان که طبعا یک نمایندهی مجلس به خوبی میداند و مطلع است، قیمت فروش محصولات خودروسازان که در کلام ایشان برجسته شده، پس از تایید سازمان حمایت و تصویب سایر مراجع قابلیت اجرا داشته و خودروسازان در تعیین قیمت فروش محصولات خود نقشی ندارند. این امر یک موضوع حاکمیتی است و نهادهای مختلف حکومتی در تعیین آن نقش دارند و خودروساز حتی اگر اراده کند، نخواهد توانست قیمت محصولات خود را تغییر دهد. از این رو افزایش قیمت خودرو در بازار هیچ ارتباطی و نفعی برای خودروسازان ندارند.
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل میشود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو
شرایط فروش
پربازدیدترینها
پربحثترینها