سرنوشت طرح اسقاط موتورسیکلتهای فرسوده چه میشود!؟
پدال نیوز- اخیرا رئیس گروه سلامت وزارت بهداشت اعلام کرده که احتراق سوخت در خودروها و موتورسیکلتها و نبود کاتالیست مناسب باعث افزایش غلظت ناکس و در نتیجه غلظت ازن در کلانشهر تهران شده است. این در حالی است که اسفند ماه سال گذشته هیأت وزیران با به تعویق انداختن ماده مربوط به اسقاط موتورسیکلتهای کاربراتوری موافقت کرده و سرنوشت اجرای این طرح هنوز مشخص نیست.
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز به نقل از ایسنا، طبق ماده 11 آئیننامه فنی ماده دو لایحه هوای پاک که در شهریورماه سال 97 به تصویب هیأت وزیران رسیده، "شمارهگذاری موتورسیکلت بنزینی منوط به اسقاط یک دستگاه موتورسیکلت است. موتورسیکلتهای برقی از شرط اسقاط معاف هستند".
طبق ماده 12 آئیننامه فنی ماده دو لایحه هوای پاک نیز "تولیدکنندگان و واردکنندگان موتورسیکلت از تاریخ ابلاغ این تصویبنامه موظف هستند 10 درصد سبد محصولات هر دوره سه ماهه خود را بر مبنای تعداد تولید، به موتورسیکلت برقی اختصاص دهند و در صورت عدم امکان به ازای شمارهگذاری هر دستگاه موتورسیکلت از میزان 10 درصد مذکور، سه دستگاه موتورسیکلت فرسوده از رده خارج کنند".
برای اثبات لزوم اجرای این قانون کافی است بدانیم که بر اساس آمارهای پلیس تا دی ماه سال گذشته 9 میلیون و 500 هزار موتورسیکلت فرسوده در کشور وجود داشته و هر 10 موتورسیکلت کاربراتوری در هر کیلومتر به اندازه یک اتوبوس دیزلی قدیمی، ذرات معلق تولید میکند. این در حالی است که میتوان با تبدیل موتور کاربراتوری به انژکتوری، تعداد ذرات معلق را تا 90 درصد کاهش داد.
با این حال در ماه پایانی سال گذشته تعلیق قانون حذف موتورهای فرسوده خبرساز شد و علت آن نبود زیرساختهای لازم برای اجرای این قانون اعلام شد. اسفند ماه سال گذشته موتورسیکلتسازان با حمایت وزارت صنعت پیشنهاد حذف ماده مربوط به اسقاط موتورهای کاربراتوری را به دولت ارائه کردند که بعد از بررسی در هیئت دولت در نهایت این درخواست مورد موافقت هیئت وزیران قرار گرفت و ماده مربوط به اسقاط موتورهای کاربراتوری به تعویق افتاد.
اما این در حالی است که در روزهای اخیر رئیس گروه سلامت وزارت بهداشت گفت که احتراق خودروها و موتورسیکلتها و نبود کاتالیست مناسب باعث افزایش غلظت ناکس و در نتیجه غلظت ازن شده است. در پیگیریهای صورت گرفته نیز عضو هیئت مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت ایران گفت که موضوع آلایندگی در رابطه با موتورسیکلتهای فرسوده است که باید منابع لازم برای جایگزینی آنها توسط دولت ایجاد شود.
به نظر میرسد در شرایط فعلی که سلامت مردم در خطر است باید نسبت به تعویق این طرح تجدیدنظر شود و هر چه زودتر نسبت به فراهم کردن زیرساختهای لازم برای اجرای طرح اسقاط موتورسیکلتهای فرسوده اقدام شود.
طبق ماده 12 آئیننامه فنی ماده دو لایحه هوای پاک نیز "تولیدکنندگان و واردکنندگان موتورسیکلت از تاریخ ابلاغ این تصویبنامه موظف هستند 10 درصد سبد محصولات هر دوره سه ماهه خود را بر مبنای تعداد تولید، به موتورسیکلت برقی اختصاص دهند و در صورت عدم امکان به ازای شمارهگذاری هر دستگاه موتورسیکلت از میزان 10 درصد مذکور، سه دستگاه موتورسیکلت فرسوده از رده خارج کنند".
برای اثبات لزوم اجرای این قانون کافی است بدانیم که بر اساس آمارهای پلیس تا دی ماه سال گذشته 9 میلیون و 500 هزار موتورسیکلت فرسوده در کشور وجود داشته و هر 10 موتورسیکلت کاربراتوری در هر کیلومتر به اندازه یک اتوبوس دیزلی قدیمی، ذرات معلق تولید میکند. این در حالی است که میتوان با تبدیل موتور کاربراتوری به انژکتوری، تعداد ذرات معلق را تا 90 درصد کاهش داد.
با این حال در ماه پایانی سال گذشته تعلیق قانون حذف موتورهای فرسوده خبرساز شد و علت آن نبود زیرساختهای لازم برای اجرای این قانون اعلام شد. اسفند ماه سال گذشته موتورسیکلتسازان با حمایت وزارت صنعت پیشنهاد حذف ماده مربوط به اسقاط موتورهای کاربراتوری را به دولت ارائه کردند که بعد از بررسی در هیئت دولت در نهایت این درخواست مورد موافقت هیئت وزیران قرار گرفت و ماده مربوط به اسقاط موتورهای کاربراتوری به تعویق افتاد.
اما این در حالی است که در روزهای اخیر رئیس گروه سلامت وزارت بهداشت گفت که احتراق خودروها و موتورسیکلتها و نبود کاتالیست مناسب باعث افزایش غلظت ناکس و در نتیجه غلظت ازن شده است. در پیگیریهای صورت گرفته نیز عضو هیئت مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت ایران گفت که موضوع آلایندگی در رابطه با موتورسیکلتهای فرسوده است که باید منابع لازم برای جایگزینی آنها توسط دولت ایجاد شود.
به نظر میرسد در شرایط فعلی که سلامت مردم در خطر است باید نسبت به تعویق این طرح تجدیدنظر شود و هر چه زودتر نسبت به فراهم کردن زیرساختهای لازم برای اجرای طرح اسقاط موتورسیکلتهای فرسوده اقدام شود.
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
فروش جنسیس G80 و GV70 هرمس خودرو آغاز شد قیمت گذاری دستوری، خودرو را به ابزار سوداگری تبدیل کرده است دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل میشود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو
شرایط فروش
پربازدیدترینها
پربحثترینها