تخصیص سهمیه بنزین به خودروها از عدالت به دور است
پدال نیوز: یک کارشناس انرژی با بیان اینکه تخصیص سهمیه بنزین به افراد به عدالت نزدیکتر است، گفت: باتخصیص سرانه بنزین به افراد باید این امکان ایجاد شود که افراد از فروش سهمیه خود، درآمد نقدی داشته باشند.
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پدال نیوز، سالار سیدی، کارشناس انرژی در مورد شیوه بهینه اصلاح قیمت بنزین گفت: دولت میتواند نرخ بنزین را با سهمیه یا بدون سهمیه با دو نرخ عرضه کند؛ البته این روش موجب میشود که به افرادی که مصرف بالاتری دارند یارانه بیشتری هم تعلق گیرد.
وی افزود: روش دیگر تخصیص سهمیه بنزین به خودروها است؛ اگر دولت بخواهد سهمیه بنزین را به خودروها تخصیص دهد در حقیقت یارانه به افرادی داده که از تمکن مالی بیشتری برخوردار هستند، این در حالی است که قشر آسیب پذیر بیشترین تأثیر را از افزایش نرخ بنزین میگیرند. در کل هم این روش از عدالت اجتماعی دور است.
این کارشناس انرژی توضیح داد: روش دیگر اجرای قانون هدفمندی یارانهها برای بنزین این است که قیمت بنزین افزایش یافته و در عوض به هر فرد، سهمیه بنزین تعلق بگیرد و این امکان وجود داشته باشد که دارنده سهمیه بتواند در فضایی مشابه بورس، اقدام به فروش سهمیه خود کرده و از آن، درآمد نقدی داشته باشد.
سیدی گفت: افزایش قیمت بنزین با دو نرخی بودن آن تفاوت چندانی ندارد چرا که عدد بزرگتر مد نظر گرفته میشود و بر اساس آن نیز سایر اقلام سبد خانوار افزایش قیمت را تجربه میکند. نرخ بنزین باید افزایش یابد اما در شرایط کنونی نزدیک کردن قیمت بنزین داخلی به فوب خلیج فارس دشوار است چرا که سایر مؤلفههای اقتصادی را تحت تأثیر قرار میدهد.
وی با اشاره به اینکه در نتیجه افزایش قیمت بنزین، بودجه دولت افزایش مییابد، تصریح کرد: دولت میتواند از محل افزایش درآمد هدفمندی یارانه بنزین، یارانه نقدی را افزایش دهد که این اقدام خود به تنهایی موجب ایجاد تورم نمیشود و مناسب شرایط کنونی کشور است.
منبع:مهر
انتهای پیام/
وی افزود: روش دیگر تخصیص سهمیه بنزین به خودروها است؛ اگر دولت بخواهد سهمیه بنزین را به خودروها تخصیص دهد در حقیقت یارانه به افرادی داده که از تمکن مالی بیشتری برخوردار هستند، این در حالی است که قشر آسیب پذیر بیشترین تأثیر را از افزایش نرخ بنزین میگیرند. در کل هم این روش از عدالت اجتماعی دور است.
این کارشناس انرژی توضیح داد: روش دیگر اجرای قانون هدفمندی یارانهها برای بنزین این است که قیمت بنزین افزایش یافته و در عوض به هر فرد، سهمیه بنزین تعلق بگیرد و این امکان وجود داشته باشد که دارنده سهمیه بتواند در فضایی مشابه بورس، اقدام به فروش سهمیه خود کرده و از آن، درآمد نقدی داشته باشد.
سیدی گفت: افزایش قیمت بنزین با دو نرخی بودن آن تفاوت چندانی ندارد چرا که عدد بزرگتر مد نظر گرفته میشود و بر اساس آن نیز سایر اقلام سبد خانوار افزایش قیمت را تجربه میکند. نرخ بنزین باید افزایش یابد اما در شرایط کنونی نزدیک کردن قیمت بنزین داخلی به فوب خلیج فارس دشوار است چرا که سایر مؤلفههای اقتصادی را تحت تأثیر قرار میدهد.
وی با اشاره به اینکه در نتیجه افزایش قیمت بنزین، بودجه دولت افزایش مییابد، تصریح کرد: دولت میتواند از محل افزایش درآمد هدفمندی یارانه بنزین، یارانه نقدی را افزایش دهد که این اقدام خود به تنهایی موجب ایجاد تورم نمیشود و مناسب شرایط کنونی کشور است.
منبع:مهر
انتهای پیام/
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل میشود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو
شرایط فروش
پربازدیدترینها
پربحثترینها