کد خبر:
۱۰۰۲۳۶ ۰۹:۳۵
۱۳۹۷/۱۲/۰۹
تولید خودرو افزایش می یابد؟
کوتاه شدن دست دلالان با عرضه و فروش فوری خودروسازان
پدال نیوز: حدود دو هفته است که خودروسازان اقدام به فروش و عرضه فوری محصولات پر تیراژ و پر طرفدار خود در بازار کرده اند تا دست دلالان از بازار خودرو کوتاه شود.
به گزارش "پدال نیوز" به گزار پدال نیوز به نقل از خودروکار، کوتاه شدن دست دلالان به سبب التهاب زیادی که در بازار خودرو به وجود آمد به یکی از دغدغه های مسوولان دولتی تبدیل شد. تا پپیش از این بارها عنوان شده بود که نبود عرضه از سوی خودروسازان بازار خودرو را ملتهب می کند و دلالان از این شرایط نهایت استفاده را برده و با ایجاد بازار سیاه پول های کلانی را به جیب می زنند.
پس از یک دوره بازگشت آرامش به بازار که به دلیل افزایش قیمت های رسمی صورت گرفته بود بالا رفتن قیمت ها در هفته های اخیر و در بازار شب عید کمی بیش از گذشته این نگرانی را ایجاد کرد که فضای بد ایجاد شده ماندگار شود ودیگر نتوان این بازار را کنترل کرد و در نتیجه تصمیم بر آن شده تا به دستور صریح وزیر صمت ۸۰ درصد تولیدات موجود به تعهدات شرکتهای تولیدکننده خودرو تعلق بگیرد و بهدست مردمی برسد که برای دریافت خودرو ثبت نام کردهاند.
در همین رابطه محمدرضا مودودی - سرپرست سازمان توسعه و تجارت - در حاشیه دومین مراسم اهدای جایزه ملی برند، عنوان کرده است که استراتژی وزیر صمت این است که تولید خودرو را افزایش دهیم، چراکه اگر تولید افزایش یابد، قطعاً نیاز داخل نیز تأمین میشود و التهابی که دلالان در بازار خودرو ایجاد میکنند از بین میرود. او همچنین بر این موضوع تاکید کرده است که دولت و سازمان توسعه هیچ برنامه ای برای واردات خودرو ندارد و تولید داخل کفاف تامین نیاز را می دهد و نیازی نیست که منابع ارزی محدود کشور را صرف واردات غیرضروری کنیم.
اما این در حالی است که خودروسازان برای تولید با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند و یکی از این مشکلات کمبود قطعات و ترخیص نشدن قطعات از گمرک است. روز گذشته مدیرکل گمرک چابهار با اشاره به دپوی ۳۰۰۰ کانتینر قطعات دو خودروساز سایپا و ایران خودرو در منطقه آزاد چابهار عنوان کرد که به این دو خودروساز ۲۰ روز مهلت داده شده تا کانتینرهای خود را ترخیص کنند، در غیر اینصورت این کانتینرها متروکه اعلام خواهد شد.
او همچنین ازترس واردکنندگان از ترخیص لوازم یدکی دپوشده در گمرک صحبت می کند و می گوید که طبق شنیده ها، صاحبان کالا عنوان کرده اند که اطمینانی به اخذ ارز ۴۲۰۰ تومانی از بانک ندارند و از این مساله می ترسند که کالا را با ارز ۴۲۰۰ تومانی بفروشند و بعد، بانک اعلام کند که نمی تواند این ارز را در اختیارشان قرار دهد. او تاکید کرده است که در چنین شرایطی قرار داریم که محموله های لوازم یدکی در اسکله مانده است، من حتی فشار آوردم که اگر تا ۲۰ روز دیگر این کالاها را نبرید اعلام متروکه می کنیم. با این وجود اقدامی برای ترخیص انجام نشده است.
در حالی که وزیر صمت از بسته جامع حل مشکلات خودرو سخن می راند اما چنین مشکلاتی بر سر راه تولید هر روز رخ نمایی می کند.در حالی که خودروسازان با کمبود قطعات روبه رو هستند و تولید خود را با مشکل مواجه می بینند اما توان ترخیص بارهای خود را هم ندارند. دولت پیش از آنکه خودروسازان را مجبور به پیش فروش و عرضه خودرو کند باید روند تولید را برای این خودروسازان تسهیل کند. اگرچه از سوی مسوولان عنوان می شود که در واردات قطعات خودرو هیچ محدودیتی وجود ندارد و همانند خودرو با ممنوعیت مواجه نیست و واردکنندگان میتوانند به راحتی قطعات را وارد کنند اما مشکلات ترخیص و ارز همچنان گریبان گیر واردکنندگان است و حل نشده است. با این وجود انتظار افزایش تولید از خودروسازان کار چندان درستی به نظر نمی رسد.
انتهای پیام/
پس از یک دوره بازگشت آرامش به بازار که به دلیل افزایش قیمت های رسمی صورت گرفته بود بالا رفتن قیمت ها در هفته های اخیر و در بازار شب عید کمی بیش از گذشته این نگرانی را ایجاد کرد که فضای بد ایجاد شده ماندگار شود ودیگر نتوان این بازار را کنترل کرد و در نتیجه تصمیم بر آن شده تا به دستور صریح وزیر صمت ۸۰ درصد تولیدات موجود به تعهدات شرکتهای تولیدکننده خودرو تعلق بگیرد و بهدست مردمی برسد که برای دریافت خودرو ثبت نام کردهاند.
در همین رابطه محمدرضا مودودی - سرپرست سازمان توسعه و تجارت - در حاشیه دومین مراسم اهدای جایزه ملی برند، عنوان کرده است که استراتژی وزیر صمت این است که تولید خودرو را افزایش دهیم، چراکه اگر تولید افزایش یابد، قطعاً نیاز داخل نیز تأمین میشود و التهابی که دلالان در بازار خودرو ایجاد میکنند از بین میرود. او همچنین بر این موضوع تاکید کرده است که دولت و سازمان توسعه هیچ برنامه ای برای واردات خودرو ندارد و تولید داخل کفاف تامین نیاز را می دهد و نیازی نیست که منابع ارزی محدود کشور را صرف واردات غیرضروری کنیم.
اما این در حالی است که خودروسازان برای تولید با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند و یکی از این مشکلات کمبود قطعات و ترخیص نشدن قطعات از گمرک است. روز گذشته مدیرکل گمرک چابهار با اشاره به دپوی ۳۰۰۰ کانتینر قطعات دو خودروساز سایپا و ایران خودرو در منطقه آزاد چابهار عنوان کرد که به این دو خودروساز ۲۰ روز مهلت داده شده تا کانتینرهای خود را ترخیص کنند، در غیر اینصورت این کانتینرها متروکه اعلام خواهد شد.
او همچنین ازترس واردکنندگان از ترخیص لوازم یدکی دپوشده در گمرک صحبت می کند و می گوید که طبق شنیده ها، صاحبان کالا عنوان کرده اند که اطمینانی به اخذ ارز ۴۲۰۰ تومانی از بانک ندارند و از این مساله می ترسند که کالا را با ارز ۴۲۰۰ تومانی بفروشند و بعد، بانک اعلام کند که نمی تواند این ارز را در اختیارشان قرار دهد. او تاکید کرده است که در چنین شرایطی قرار داریم که محموله های لوازم یدکی در اسکله مانده است، من حتی فشار آوردم که اگر تا ۲۰ روز دیگر این کالاها را نبرید اعلام متروکه می کنیم. با این وجود اقدامی برای ترخیص انجام نشده است.
در حالی که وزیر صمت از بسته جامع حل مشکلات خودرو سخن می راند اما چنین مشکلاتی بر سر راه تولید هر روز رخ نمایی می کند.در حالی که خودروسازان با کمبود قطعات روبه رو هستند و تولید خود را با مشکل مواجه می بینند اما توان ترخیص بارهای خود را هم ندارند. دولت پیش از آنکه خودروسازان را مجبور به پیش فروش و عرضه خودرو کند باید روند تولید را برای این خودروسازان تسهیل کند. اگرچه از سوی مسوولان عنوان می شود که در واردات قطعات خودرو هیچ محدودیتی وجود ندارد و همانند خودرو با ممنوعیت مواجه نیست و واردکنندگان میتوانند به راحتی قطعات را وارد کنند اما مشکلات ترخیص و ارز همچنان گریبان گیر واردکنندگان است و حل نشده است. با این وجود انتظار افزایش تولید از خودروسازان کار چندان درستی به نظر نمی رسد.
انتهای پیام/
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل میشود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو
شرایط فروش
پربازدیدترینها
پربحثترینها