در حاشیه کمپین نخریدن خودرو؛
با پول"دنا" چهخودروهایی میتوان خرید؟ + گزارش تصویری
پدال نیوز: کمپین نخریدن خودرو صفر ، از سوی هر کس و با هر هدفی باشد ، فعلا به نفع مردم تمام شده و منجر به کاهش قیمتها در بازار و رکودی که باز هم کاهش قیمتها را به دنبال خواهد داشت شده است
به گزارش "پدال نیوز" به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پدال نیوز، مدیرعامل
محترم ایران خودرو اخیرا در مصاحبه ای با اشاره به قیمت خودرو و کمپین عدم
خرید خودرو، گفته است: "ارزان نمی کنیم... اگر قیمت دلار 1000 تومان
شود،ما نیز قیمت خودرو را کاهش می دهیم ولی این موضوع عملی نمی شود
صرف نظر از این موارد ذکر چند نکته ضروری به نظر می رسد :
1- اولا تردیدی نیست که کمپین نخریدن خودرو صفر ، از سوی هر کس و با هر هدفی باشد ، فعلا به نفع مردم تمام شده و منجر به کاهش قیمتها در بازار و رکودی که باز هم کاهش قیمتها را به دنبال خواهد داشت شده است . این اتفاق چه باب طبع خودروسازان باشد و با نباشد روی داده است و گریزی از آن نیست .
2- علی رغم اینکه خودرو سازان سعی در وانمود کردن به این موضوع دارند که کمپین اثری در وضعیت آنها نگذاشته ، نیم نگاهی به سایت فروش خودروسازان نشان از ارائه روشهای متنوع فروش در یک ماه اخیر دارد که در 4 سال گذشته که دوران یکه تازی هرچه تمام تر خودروسازان بود ، کاملا منسوخ شده بود .
3- اشاره به قیمت ارز باز هم این سوال را به ذهن متبادر می سازد که پس صدای بوقهای کرکننده خود کفایی در صنعت خودرو و تولید داخل و کذا و کذا چه شد ؟ درست است که افزایش قیمت ارز هزینه های مواد اولیه و تولید را بالا برده است ، اما این دلیل نمیشود که قیمت خودرویی که آقایان خودروساز مدعی تکنولوژی آن هستند نعل به نعل با قیمت دلار بالا و پایین شود . اینگونه که پیداست ظاهرا صنعت خودرو ما با این همه توجه و عزیز کردگی تنها در باد لاستیک خودکفاست و تنها آن است که قیمتش با دلار بالا و پایین نمی شود !
4- از سیاست و سیاسی کاری هم که نگوییم بهتر است ! کیست که نداند همین صنعت خودرو در سایه سیاست و دخالت دولت و تزریق وام بانکی و غیره ... سرپا مانده است . ای بسا اگر سیاست و ملاحظات سیاسی نبود آقایان خودرو ساز نمی توانستند به همین راحتی پول مردم را به جای هزینه کردن در تولید و بالا بردن کیفیت محصولاتشان صرف خرید سهام بانک و ساختمان سازی و غیره کنند ، سی هزار میلیارد تومان معوقات بانکی داشته باشند و کسی نگوید بالای چشمتان ابروست و هزاران نفری که هر ساله در اربه های مرگشان به کام مرگ می فرستند نادیده گرفته شوند . به نظر می رسد آقایان خیلی هم باید ممنون سیاست باشند !
5- و نهایتا برای حسن ختام و تنوع مطلب شاید بد نباشد نگاهی به قیمت چند خودرو بیاندازیم . مثلا ببینیم با قیمت 45 میلیونی خودروی دنا که حدود 15 هزار دلار است در بازار جهانی چه خودروهایی می توان خرید:
صرف نظر از این موارد ذکر چند نکته ضروری به نظر می رسد :
1- اولا تردیدی نیست که کمپین نخریدن خودرو صفر ، از سوی هر کس و با هر هدفی باشد ، فعلا به نفع مردم تمام شده و منجر به کاهش قیمتها در بازار و رکودی که باز هم کاهش قیمتها را به دنبال خواهد داشت شده است . این اتفاق چه باب طبع خودروسازان باشد و با نباشد روی داده است و گریزی از آن نیست .
2- علی رغم اینکه خودرو سازان سعی در وانمود کردن به این موضوع دارند که کمپین اثری در وضعیت آنها نگذاشته ، نیم نگاهی به سایت فروش خودروسازان نشان از ارائه روشهای متنوع فروش در یک ماه اخیر دارد که در 4 سال گذشته که دوران یکه تازی هرچه تمام تر خودروسازان بود ، کاملا منسوخ شده بود .
3- اشاره به قیمت ارز باز هم این سوال را به ذهن متبادر می سازد که پس صدای بوقهای کرکننده خود کفایی در صنعت خودرو و تولید داخل و کذا و کذا چه شد ؟ درست است که افزایش قیمت ارز هزینه های مواد اولیه و تولید را بالا برده است ، اما این دلیل نمیشود که قیمت خودرویی که آقایان خودروساز مدعی تکنولوژی آن هستند نعل به نعل با قیمت دلار بالا و پایین شود . اینگونه که پیداست ظاهرا صنعت خودرو ما با این همه توجه و عزیز کردگی تنها در باد لاستیک خودکفاست و تنها آن است که قیمتش با دلار بالا و پایین نمی شود !
4- از سیاست و سیاسی کاری هم که نگوییم بهتر است ! کیست که نداند همین صنعت خودرو در سایه سیاست و دخالت دولت و تزریق وام بانکی و غیره ... سرپا مانده است . ای بسا اگر سیاست و ملاحظات سیاسی نبود آقایان خودرو ساز نمی توانستند به همین راحتی پول مردم را به جای هزینه کردن در تولید و بالا بردن کیفیت محصولاتشان صرف خرید سهام بانک و ساختمان سازی و غیره کنند ، سی هزار میلیارد تومان معوقات بانکی داشته باشند و کسی نگوید بالای چشمتان ابروست و هزاران نفری که هر ساله در اربه های مرگشان به کام مرگ می فرستند نادیده گرفته شوند . به نظر می رسد آقایان خیلی هم باید ممنون سیاست باشند !
5- و نهایتا برای حسن ختام و تنوع مطلب شاید بد نباشد نگاهی به قیمت چند خودرو بیاندازیم . مثلا ببینیم با قیمت 45 میلیونی خودروی دنا که حدود 15 هزار دلار است در بازار جهانی چه خودروهایی می توان خرید:

هیوندای وولستر 18000 دلار

هیوندای اکسنت 14700 دلار

میتسوبیشی لنسر 17000 دلار

کیا فورت 15900 دلار

میتسوبیشی اوتلندر 19500 دلار

کیا سول 15700 دلار

تویوتا یاریس 16000 دلار

مزدا 3 17800 دلار
که البته همه اینها مربوط به مدلهای 2016 است و مدلهای امسال ، یعنی 2015 آن با 15 تا 20 درصد کاهش عرضه می شود .
سرتان سلامت ...
منبع: خانواده ایرانی
گزارش خطا
پسندها: 0
ارسال نظر
آخرین اخبار
دو شرط وزات صمت برای فروش خودرو وارداتی رانت زدایی از صنعت خودرو روایت سازمان حمایت از سازوکار قیمت گذاری خودرو آغاز فرایند عرضه خودروهای وارداتی با افتتاح حساب وکالتی عوارض تبدیل به پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد مشخص شد کیا سورنتو ۲۰۲۶ و کیا K4، ۲۰۲۶ معرفی شد +تصاویر خودرو از دلار جا ماند افزایش قیمت ایران خودرو با تایید مراجع ذیصلاح تعیین تکلیف ۶۰ شرکت تابعه سایپا پایان ارزپاشی برای مونتاژکاران؟ دلایل حمله به خصوصی سازی خودرو ضربه چین و جنگ به BMW استقبال انجمن خودروسازان آلمان از توافق تجاری اروپا و آمریکا جبههگیری سوئد در مقابل فناوری خودران تسلا دور باطل قیمت گذاری خودرو رشد تولید خودروهای تجاری اجرای فاز نخست استانداردهای ۱۲۲ گانه خودرو ترخیص ۱۵ هزار خودرو تا پایان خرداد ۳۳ هزار خودروی فرسوده از رده خارج میشوند تحویل خودروهای ناقص سایپا طی ۲ ماه بازوی اختصاصی خدمات پس از فروش کرمان موتور در بله فروش اقساطی BMW 225L M Sport مدل 2025 جنسیس GV70 وارداتی هرمس خودرو معرفی شد +تصاویر مرکز تست تصادف ایران به مرجع ایمنی خودرو تبدیل میشود بازدید معاون وزارت علوم از کرمان موتور و کی ام سی شدو
شرایط فروش
پربازدیدترینها
پربحثترینها